Akhlaq del1
Människan är en underlig varelse. Å ena sidan finner vi de djuriska dragen, instinkter som ämnar till att tillfredsställa de behov som förmår oss att överleva. Å andra sidan finner vi de änglalika dragen som förmår oss att söka källan till vårt ursprung och förstå sig på vad sann dyrkan innebär. Ibland lutar det åt det ena hållet, ibland åt det andra. Hos vissa människor är det djuriska dominerande medan det hos andra är det änglalika som dominerar.
Podcast: Play in new window | Download
Subscribe: Google Podcasts | RSS
Islamisk moral och etik del 1
En föreläsning av: Broder Mikael 2011-06-24
I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges namn!
Alhamdolillah ir Rabil ”alamin. Wasalaat wasalaam ”ala Ashrafal Anbiyai wal Mursalin.
Habibe Illah al-Alamin. Abul Qasime Mohammad wa ”ala Alihi Teyyibina at-Taherin.
För vår väntade Imams(AJ) snara och mycket nära återkomst, var vänliga att skicka en
salawat.
Mina bröder och systrar i tron, asalaam aleikom wa rahmat allahi wa barakato.
Inledning
Människan är en underlig varelse. Å ena sidan finner vi de djuriska dragen, instinkter som
ämnar till att tillfredsställa de behov som förmår oss att överleva. Å andra sidan finner vi de
änglalika dragen som förmår oss att söka källan till vårt ursprung och förstå sig på vad sann
dyrkan innebär. Ibland lutar det åt det ena hållet, ibland åt det andra. Hos vissa människor är
det djuriska dominerande medan det hos andra är det änglalika som dominerar.
Men när man talar om mänsklighet, är det ändå inte detta vi först tänker på, utan här faller
tankarna påden bild av godhet och storslagenhet som vi skapat i våra sinnen.
Frågor som: ”vad är det goda”, ”vad är det rätta” och ”hur bör man bete sig”, fungerar som en
guide och vägledning för oss att lyckas bygga upp och skapa denna bild. Under hela
mänsklighetens historia har människor försökt att besvara dessa frågor och baserat på sina
egna uppfattningar byggt samhällen baserat på detta.
Tyvärr finns det vissa begränsningar i människans intellekt och därför har det ibland skett
missar under historiens gång vilket har lett till att människors rättigheter och sedesfördärv
spridit sig på denna jord.
Detta hade kunnat undvikas, om människan bara hade lyssnat till sin intuition och valt att
acceptera hjärtats dragningskraft mot tron och förälskelsen i Gud. Skaparen, som genom
felfria profeter(A) och Imamer(A) skänkt oss vägledning och fulländade svar på dessa frågor.
Vad talar vi då om? Jo, vi talar självklart och etik och moral.
Profeten(S) har ju en gång sagt till sina sahaba (följeslagare): ”Jag sändes till er för att
fullända gott uppförande.” [Malik Muwatta Bok 47, Nummer 47.1.8]
De slöjor av mörker som hindrar oss från att uppnå och manifestera sann mänsklighet är
således bristen på morilska dygder och uppförande.
Islam, eller i en mer fulländad term, akhlaq, att hållas, varav denna föreläsning är starten på
denna serie.
Må Allah(SWT) hjälpa oss att genom dessa föreläsningar lyckas skapa en förståelse för hur vi
som muslimer skall vara och sedan sträva efter att uppnå detta inshaAllah.
Imam(A) under en tid av extrema förhållanden
När vi talar om gott uppförande och moral, talar vi egentligen om något fundamentalt inom
varje trosuppfattning och religion. Islam är den religion som tydligast markerat och betonat
vikten av Akhlaq, vilket vi kunde se i Profetens(S) uttalande nyss.
Tro utan moral och gott uppförande, är likt en ros utan blad. Det är ju bladen som skänker
rosen dess skönhet och utstrålning. Utan dessa färgglada och vackra blad återstår bara en kal
och livlös stjälk. På samma sätt fungerar den goda moralen och uppförandet som en klädsel
och utsmycknad som förser människan med skönhet och liv. Genom akhlaq penetrerar
människan det stela och kala skalet av tron och förser den med vitalitet och mening. Likt
attraktionskraften av en vacker ros, dras människan mot dem med en exemplarisk moral och
ett gott uppförande. Ledljusen i fråga om akhlaq finner vi hos Profeten(S) och Imamerna(A),
de skinande månarna och lysande stjärnorna, vars skönhet och perfekta tro bländar skapelsen.
De är de perfekta förebilderna och genom dem finner vi de svar vi söker. Deras liv var
exemplariska vad gäller god moral och uppförande. Önskar vi lära oss och förstå vad sann
etik och moral innebär, och önskar vi skapa en färgrik och meningsfull tro bör vi således
studera deras liv, fyllda av visdomsfulla ord och sublima handlingar.
Vår tionde Imam, Imam Hadi(A) var en av de Imamer(A) som levde under de svåraste
förhållandena och fick utstå den största oppositionen gentemot hans(A) ledarskap. Imam
Hadi(A) blev genom den rådande militärmakten helt separerad från sina Shia. Och det är på
grund av detta som vi idag inte kan finna så många återberättelser eller hadither från
honom(A).
En av de svåraste synderna och största brotten som Bani Umayya och Bani Abbas begick
under deras tidepoker av styrande, var just brytandet av samtliga relationer och band mellan
folket och Ahl al-Bait(A). Hade det inte varit för dessa ondskefulla tyranner, hade vi idag
säkerligen haft oändligt med böcker till vårt förfogande, böcker innehållande ord och
förmaningar från dessa storslagna personligheter.
Hursomhelst, så finns det dock ett fåtal yttranden och hadither som nått oss från Imam
Hadi(A), och en av dessa hadither kommer att förmedlas här idag då den förklarar hela
konceptet av akhlaq:
Imam Hadi(A) sade: ”Bättre än en god handling, är den person som utför den goda
handlingen; och mer attraktivt än vackra (ord) är den person som yttrar dessa vackra ord;
mer storslaget än kunskap är den person som besitter kunskap; och värre än ondska är den
person som hindrar (andra). ” (Bihar al-Anwar; vol. 75, s. 370)
Genom dessa fem yttranden, har Imamen(A) refererat till en del väldigt intressanta och
viktiga punkter.
Men vad är det då för betydelse dessa meningar önskar förmedla, varav 3 refererar till något
bra, medan de andra två refererar till något dåligt?
Imamen(A) pekar här i själva verket mot en fundamental princip, vilken är att alltid söka sig
till roten och orsakerna bakom någonting.
Om vi önskar sprida godhet och om vi önskar mångdubbla de goda handlingarna, måste vi
söka oss till dess källa. Om vi å andra sidan önskar förhindra onda handlingar från att inträffa,
måste vi gå till roten och källan för det som är ont. Det som är än viktigare och gott och ont,
är den person som genomför respektive handling.
Varför misslyckande?
En av de största anledningarna till att de flesta människor misslyckas med att bekämpa
orättvisa och korruption, är på grund av att majoriteten fäster alla sina blickar och riktar all sin
energi och kraft på effekterna av korruption och orättvisa, och således glömmer bort att söka
sig till orsaken bakom dess uppkomst. Vi kanske lyckas ta bort en dålig sak, men samtidigt
uppstår och intar en nydålig sak dess plats. Vi fortsätter i syfte att ta bort den andra dåliga
saken, och vips så intar en tredje dålig sak dess plats varför tror ni att det blir så här?
Låt oss ta ett exempel. Jag vet inte om ni alla känner igen er i detta men, många unga
muslimer idag lider att något man skulle kunna kalla för lathetssyndromet. Vi vill göra något
för Gud och Islam, men det hela slutar upp med att vi spenderar hela vår tid på serier, filmer,
tv-spelande och bloggande. Vi kanske märker av att vi ibland sitter för mycket framför tv:n
och bestämmer oss för att sluta. När vi gjort det dröjer det dock inte länge innan vi känner oss
rastlösa och orkeslösa, och vips så finner vi oss själva sittandes timtals, lusläsandes varenda
blogg på Internet.
Allt det
ta sker för att vi inte går till roten med våra problem och orsakerna som ligger till
grund för att detta ens uppstår. Det vi oftast och istället väljer att göra, är att gå direkt till
själva effekten av vårt ursprungliga problem och således försöker eliminera den istället, vilket
tyvärr inte löser våra problem.
Om jag till exempel har problem med ilska, så kan jag ju inte välja att eliminera den person
jag blir förbannad på, för snart finner jag mig själv förbannad på en annan person. Problemet
ligger någon annanstans. Jag måste alltså gå tillbaka till källan för min okontrollerade ilska.
Dagens stora problem dess effekter och dess orsak
Idagens samhällen har vi människor ställts inför två stora problem , problem som bara blir
tydligare och tydligare i våra samhällen och problem som blir värre för varje dag som går.
allmänt accepterat. Det andra problemet är de öppna och oinskränkta sexuella aktiviteterna
som äger rum vart vi än vänder oss.
Ett sätt att lösa dessa problem är ju att samla in alla missbrukare och smugglare (eller för den
delen alla som genomför dessa handlingar) och sedan avrätta allesammans. Men problemet är
dock att detta inte löser det fundamentala problemet. Männskor kommer ju till exempel
fortfarande att behov av en partner, och således måste vi alltså gå till roten för problemen med
droger och sexuell lösaktighet i samhället.
Beror dessa problem på att vi inte har något annat att göra? Är det på grund av att vi är
oreligiösa? Är det på grund av att vi inte lärt oss den rätta etiken och moralen, eller är det
verket av en ondskefull och onsynlig hand vars enda syfte är att korrumpera samhällets
ungdomar i syfte att skapa kontroll och herravälde över folket?
Om vi tar opiumet som ett exempel så vet ni kanske att 99% av allt opium odlas i
Afghanistan. Årligen dör tusentals soldater i och omkring den Iranska gränsen vid
sammandrabbningar med opiumsmugglare från just Afghanistan. För några år sedan såg jag
ett reportage om bönder i Afghanistan som odlade opium och när de tillfrågades varför,
svarade de bara att de hellre hade odlat vete eller vanliga grödor, men att de inte hade
resurserna och råvarorna för det. Istället blev det opium för att de skulle kunna överleva. Ni
alla har säkert hört att opiumhandeln har mångdubblats sedan starten på den amerikanska
närvaron i Afghanistan. Roten till problemet med opiumhandeln i världen är således den
amerikanska närvaron och det bristande biståndet till bönderna i fråga om odling av grödor,
såsom spannmål och grönsaker.
Tro, utan tvekan en faktor vid lösningen på problemen
Utan tvekan är en faktor för lösningen av dessa problem den sanna religionen. Utan tvivel,
kommer inte en religiös ung man eller kvinna att falla offer för dessa problem. Unga personer
vars handlingar och klädsel återspeglar deras tro.
En annan orsak till dessa tvåstora problem är även sysslolöshet, dvs. att inte ha något att göra.
Så fort en person blivit sysslolös och lat, finns det en stor risk att de kommer sluta upp som
korrumperade och spirituellt förorenade. Det är i detta avseende som många unga män
rekommenderas att utföra fysiska aktiviteter för att minska lusten och spendera deras tid på
någonting som är givande för både kropp och själ.
Det finns många många fler exempel på saker och ting som sker i våra liv där vi verkligen
måste söka oss till orsaken eller källan för att de inträffar istället för att bara fokusera på
effekterna. Vad hjälper det att fokusera på dyrkans effekter, när man själv inte vet hur man
skall dyrka ordentligt?
Titta bara inom det militära. Om inte krigsgeneralerna hade suttit sig ned och tänkt över
fiendens planer, skulle de någonsin kunna kriga mot dem?
permanenta lösningen på problemet att straffa de som utför det, utan än mer fundamentalt och
viktigt är implementera giftermål vid tidig ålder.
Bland oss muslimer idag, har äktenskapet blivit lika svårt att driva igenom som det är för en
fattig person att kunna resa till Hajj om inte ännu svårare.
Förväntningarna på båda sidor har blivit för höga, bröllopens formaliteter har blivit alltför
talrika, brudgåvan har blivit alltför hög, och de materiella kostnaderna alltför stora.
De andra aspekterna av sexuell propaganda som sker bland unga idag är också ett hinder för
kontrollerandet av deras begär.
Således förstår vi att de faktorer som leder till sexuell lösaktighet måste elimineras och tidiga
äktenskap införas. På detta sätt kommer vi närmare roten för problemet och behöver således
inte slösa vår tid på effekterna och utkomsten av dem.
Avslutning
Med detta sagt, finns det någon där ute som verkligen tar sig tiden att lyssna och tar till sig av
dessa ord? Eller än viktigare vem finns där som är villig att förmedla dessa ord till folket?
Med denna fråga i åtanke, låt oss avsluta denna föreläsning med ett uttalande från Imam
Ali(A) gällande uppförande:
”Människor fungerar som speglar; vänner reflekterar dina goda egenskaper och fiender dina
brister…” (Anecdotes of the Ahl al-Bait(A) av Shahid Motahhari(RA))
Duaa Faraj …
Wa Salallah aleihi waala alihi ”atayibin ”altahirin!