Islamisk ekonomi kontra kapitalism
Om vi studerar Islamisk ekonomi så kan vi se att den viktigaste egenskapen utan tvivel är den sociala rättvisan. På detta sätt liknar detta system andra system som påstås tjäna människans behov, men skiljer sig dock i detaljerna och upprätthållandet av social rättvisa.Rättvisa kan inte uppstå om inte tron på privat- och social egendom existerar på ett sådant sätt att den privata egendomen används i syfte att uppfylla våra naturliga behov och den allmänna egendomen används i syfte att utveckla och upprätthålla samhället.
Islamisk ekonomi v.s kapitalism
En föreläsning av: Broder Mikael 2011-03-18
I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges namn!
Alhamdolillah ir Rabil ”alamin. Wasalaat wasalaam ”ala Ashrafal Anbiyai wal Mursalin.
Habibe Illah al-Alamin. Abul Qasime Mohammad wa ”ala Alihi Teyyibina at-Taherin.
För vår väntade Imams(AJ) snara och mycket nära återkomst, var vänliga att skicka en
salawat.
Mina bröder och systrar i tron, asalaam aleikom wa rahmat allahi wa barakato.
Inledning
Året är 2011. Ett årtionde har passerat förbi sedan sekelskiftet. Starten på 2010-talet står till
vårt förfogande. Hur har vi tänkt att hantera detta årtionde? Har vi några planer på förändring
dels inom oss själva och dels i samhället?
Ledaren för den Islamiska republiken av Iran, Imam Khamenei(HA) har benämt detta år som
året av ekonomisk jihad.
Varför just 2011? Kanske beror det på hur världen ser ut idag, kanske finns det ett högre och
mer utvecklat syfte? Det viktiga är kanske inte att försöka lista ut anledningen, utan snarare
sträva efter och spendera vår tid i syfte att verkligen uppnå detta.
2011 sägs vara ett år då en del underliga händelser äger rum. Vi har ett antal konstiga datum
såsom:
11-11-11 ; 11-01-01; 11-11-01 ; 11-01-11
En annan otrolig sak, som förmodligen ingen av oss någonsin kommer att få uppleva är att
följande:
Vilket år föddes du och hur gammal är du idag? Jag, dvs. broder Mikael, föddes 83 och blir i
år 28 år gammal. Om man multiplicerar dessa siffror får man en siffra på 111.
Testa nu detta på dig själv. Vilken siffra får du? 111.
Vem som än räknar på detta kommer att få ett resultat på 111. SobhanAllah syskon. Ett
märkligt år, dett 2011.
Är detta bara ett sammanträffande? Nej, det kan det inte vara. Vi vet ju att slumpen inte sker,
utan allt sker i enlighet med ett gudomligt syfte.
ett år för ekonomisk vinning. Vi står inför en ny tid efter kollapsen och naturkatastroferna den
senaste tiden och detta skapar nytt utrymme för utbyggnad och ekonomisk tillväxt.
Men hur kan vi som muslimer se till att inte vi hanterar detta år på ett felaktigt sätt? Hur ser vi
till att både nu och i framtiden lägga grunden för ett välmående ekonomiskt system där både
mänskliga rättigheter och naturliga instinkter lever i harmoni och samspel?
Kapitalism en historisk skildring
Något som vi alla någon gång läst om och fått lära oss under historielektionerna på skolan är
hur europeerna under tidigt 1000-tal börjar använda pengar som betalningsmedel och hur de
strävade efter kontrollen av världshandeln. En världshandel som på den tiden dominerades av
Kina och arabvärlden. Det var i detta avseende som ett nytt system upprättades. Ett system
som i grova drag skulle gå ut på att lägga beslag på en stor del av världens naturresurser i
syfte att uppnå världsdominans. Som en följd av detta påbörjades kolonialismens era och
europeerna etablerade kolonier runt om i världen där de kunde skövla marken i jakt på
naturresurser. Men eftersom skövlandet av naturtillgångar krävde fysiska insatser och enorma
resurser i form av människor, utvecklades den så kallade slavhandeln till någonting vi idag ser
på med fasa och fördömelse.
Ur mörkret trädde alltså ett nytt system fram; något som vi idag kallar för Kapitalism. Själva
termen kapitalistisk ekonomi uppstod enligt en del teorier under början av 1900-talet av en
professor i statsvetenskap vid namn Werner Sombart. Han menade att detta system
uteslutande inriktade sig på ett måttlöst, obetingat, och hänsynslöst vinstbegär, där
företagsverksamhet och karriär skulle främja samhället utveckling. Hans beundran för judar
var väldigt stor och han ansåg att deras betydelse för det moderna ekonomiska livet var
oerhört viktig. I egenskap av detta finns det idag stora likheter mellan det kapitalistiska
systemet och det ekonomiska system som varit utbrett bland judiska köpmän genom historien.
Idag tenderar många tänkare och statsvetare att hävda kapitalism vara ett grundkriterium för
en demokratisk stat. Dvs. utan en kapitalistisk ekonomi kan inte en demokratisk stat etableras.
Detta tåls verkligen att fundera över.
För om vi skall vara helt ärliga så har inte den så kallade ”demokratin” existerat i en stat som
tillämpat en central kontroll av ekonomin, rent historiskt.
Eftersom det idag ändå finns kapitalistiska ekonomier även i icke-demokratiska länder så
hävdar till exempel en statsvetare vid namn Lauri Karvonen att det statistiska sambandet
mellan kapitalism och demokrati är följande: (jag citerar) ”Kapitalism är en nödvändig, men
inte tillräcklig förutsättning för demokrati”.
Titta på den här bilden syskon:
vara en del satirisk, men i grund och botten är detta hur systemet är uppbyggt. Om nu detta
system är nödvändigt för etablerandet av en ”demokrati” är det då verkligen något vi vill
ha?
Är det verkligen något att envisas om? Tittar vi å andra sidan på det motsatta ser vi en diktatur
vilket inte heller är så önskvärt. Vad återstår då? Syskon, vare sig vi vill eller inte vill
acceptera det så måste vi överlämna styret till vår Skapare om vi någonsin skall kunna
upprätthålla rättvisan på denna jord. Kanske var det i egenskap av detta som Imam
Khomeini(RA) kunde säga att det Islamiska systemet som implementerades i Iran skulle
bestå. Och om det skulle missbrukas, ändå bestå under en ofantligt lång tid.
Utformningen av ett system
Dessa saker kanske är självklara för oss muslimer och någonting som vi på grund av vår tro
tenderar att tro på och försvara.
Eller snarare, varför är ett Islamiskt ekonomiskt system att föredra framför kapitalism?
Innan vi kan besvara detta måste vi först blicka mot målet och syftet båda system och då
främst det Islamiska systemet.
Om vi skall försöka vara rationella och sakliga i vår approach inför detta, kan man säga att
varje system som ämnar att uppnå vissa specifika mål måste designas på ett realistiskt sätt,
eller hur?
Om ett system därför implementeras i syfte att tjäna människans överlevnad, speciellt på
längre sikt, så måste ju detta system tjäna männskans mål och således stämma överens med
hennes fitrah (dvs. vår primitiva, medfödda natur).
Utformaren av ett sådant system måste ju även känna till samtliga aspekter av en människas
liv och kopplingen till hennes fitrah, såväl i framtiden som historiskt och dessutom ha full
vetskap om meningen med människans skapelse. En sådan utformare är ingen annan än
Allah(SWT), som genom Profeter(A) och Imamer(A) förmedlat budskapet och syftet till
människan sedan begynnelsen.
”GE DIG hän med hela din själ, [du som söker sanningen,] åt den rena, ursprungliga tron,
den tro som Gud vid skapelsen lade ned som en naturens norm i människan – ingenting kan
rubbas i Guds skapelse! Detta är den evigt sanna tron, men de flesta människor vet ingenting
[om detta].” [Surah ar-Rum, 30:30]
Denna, naturens norm som nämndes i koranversen, handlar om människans benägenhet att
dyrka Allah(SWT), och underkastelse till Herren, vilket är en benägenhet som finns djupt
rotad i människans konstitutionella natur. Samtliga av oss vill, av natur
en, komma närmare
den Absoluta Perfektionen och därför behöver vi ett system som kan uppfylla detta i samtliga
aspekter av våra liv.
Det Islamiska ekonomiska systemet är inget undantag i detta avseende, utan enbart en
pusselbit som tillsammans med andra pusselbitar utgör hela det Islamiska systemet i helhet.
Om vi skulle ta bort en pusselbit från ett pussel i syfte att ersätta den med den annan, skulle vi
se att pusslet inte blir helt. På detta sätt går det inte att ersätta ett Islamiskt ekonomiskt system
med till exempel kapitalism eller socialism, för då kommer systemet att vara ofullständigt.
Det vore som att plocka bort en del av ett apelsinskal och blotta fruktköttet, för att sedan
placera en pappersbit i dess plats. Fruktköttet kommer att bli förorenat.
Islamisk ekonomi och dess utformning
Några av de största hoten mot det Islamiska systemet, har under de senaste århundradena varit
Kommunismen och Kapitalismen. Idag ser vi att det kapitalistiska systemet är det enda och
kanske sista hotet mot oss muslimer.
Men om nu detta system är så farligt, som en del påstår på vilket sätt kan det då infiltrera
vårt sätt att leva och tänka utan att upptäckas?
utan att själva känna till det. Varför? Jo, för vi känner inte till vad det innebär att ha ett
islamiskt ekonomiskt tänkande.
För att förstå detta på ett grundläggande och enkelt sätt, kommer vi inshaAllah att ta upp tre
huvudpunkter:
- Viktigaste egenskaperna av Islamisk ekonomi, deras naturliga karaktär och Islams tonvikt
på dem.
- Passande grunden som Islam lagt fram för dess ekonomiska system.
-
Förhållandet mellan detta system och andra system.
Egenskaperna av Islamisk ekonomi
Om vi studerar Islamisk ekonomi så kan vi se att den viktigaste egenskapen utan tvivel är den
sociala rättvisan. På detta sätt liknar detta system andra system som påstås tjäna människans
behov, men skiljer sig dock i detaljerna och upprätthållandet av social rättvisa.
Rättvisa kan inte uppstå om inte tron på privat- och social egendom existerar på ett sådant sätt
att den privata egendomen används i syfte att uppfylla våra naturliga behov och den allmänna
egendomen används i syfte att utveckla och upprätthålla samhället.
En annan viktig punkt är att tillåta den individuella ekonomiska friheten för ägarskap
tillsammans med tron om att denna frihet dock begränsas av vissa lagar och regler för att det
inte skall gå över styr. Överdriver man denna rättighet finns risken för moralisk skada på
samhället och om man istället helt hindrar den, leder detta till förtryck.
En tredje aspekt handlar om det ömsesidiga ansvaret. Islam garanterar en viss form av
försörjning för varje individ i ett Islamiskt samhälle, exempelvis tak över huvudet och mat på
bordet. Detta är något som den Islamiska staten är förpliktigade att uppfylla och det är absolut
förbjudet att en enda behövande person skall påträffas i samhället. Men om man önskar förmå
samhället att rent ekonomiskt klara av detta måste en del faktorer tas hänsyn till.
En av dessa är att förmå folket att leva upp till deras ansvar och förpliktelser med avseende på
andras behov. Därför ser vi inom shariah olika lagar såsom khums och zakat. I ett rent
kapitalistiskt system, utan inslag av religion eller moraliska lagar, förekommer inte denna
förpliktelse. Kanske är det därför det finns så många hemlösa i till exempel USA, trots att
folket däri inte drabbats av bomber och elände som folk i mellanöstern och andra delar av
världen gör.
Sedan behövs ett ledar- och förmyndarskap som kan övervaka och se till att detta uppfylls av
folket, för annars finns det en risk att bara ett fåtal implementerar reglerna och lagarna. Skulle
någon bryta mot dessa regler förekommer det självfallet ekonomiska bestraffningar, precis
som i vilket annat system som helst.
principen av en social balans i samhället och förkastandet av ett klass system. Idag ser vi i
väst att det finns överklass, arbetarklass, fattiga och snuskigt rika. Detta är inte tillåtet i ett
Islamiskt system.
Vi som muslimer måste förstå att den Islamiska staten inte kan uppnå ett klasslöst system om
inte vi själva ändrar vårt tänkande.
- En av de viktigaste sakerna som Islam förbjudit är israf, dvs. slöseri inom samtliga
områden och därför kan ni och jag inte överträda denna gräns.
Ett problem vi idag lider av, speciellt vi muslimer här i väst, är att vi antingen medvetet eller
omedvetet lever som kapitalister. Vi skall ha det senaste av allt, fetaste BMW:n, nyaste
Iphonen, tunnaste LED skärmen och det ena och det andra. Skulle vi öppna våra förråd
drabbas vi av ångest över hur mycket prylar vi har. Jag menar inte att det är fel att köpa saker
i syfte att bidra till utvecklingen av samhället, men hur kan vi sova gott om natten efter att ha
köpt en iphone 5 för 8000 kr eller en BMW för 300 000 kr, medan det finns syskon i vår
omgivning som kämpar med att knapra ihop hyran varje månad. Vi vet ju att en person som
önskar studera inte får socialbidrag, utan måste ta lån eller jobba på tider utanför skoltid i
syfte att försörja sig. Är det då verkligen rätt att vi helt och hållet försummar dessa syskon och
håller så hårt om vår penningpåse så fort vi ser att någon behöver hjälp. Missförtå mig inte,
denna känsla är naturligt medfödd inom människan i syfte att förmå oss att överleva. Men om
den förblir okontrollerad, ja då hamnar vi i den fälla som kapitalismen gjort egoismen driver
oss.
Å andra sidan ser vi en hel del israf även hos de bland oss muslimer som har det sämre ställt.
Hur tänker jag egentligen när jag som en fattig student eller socialfall går och köper de
senaste elektroniska prylarna eller väljer att åka på semesterresor istället för att spara pengar
till Hajj som är obligatoriskt för varje individ??! Man har hört så många som klagar på att de
inte har råd att åka på Hajj, men som samtidigt varje år åker till sina hemländer på semester
eller har ett hem med lika dyra prylar som i en kungafamilj. Detta är barnsligt. Vi har blivit
kapitalister och försummat våra plikter.
- En annan sak som är förbjudet inom ett Islamiskt ekonomiskt system, är varje handling som
leder till missbruk. Det är till exempel inte tillåtet att överdrivet ägna sig åt nöjen. Visst är det
bra att man kan ha kul ibland och om man spenderar pengar på nöjen så är det kanske inte
hela världen om det inte går till överdrift. Men vi får inte glömma bort att det finns andra som
inte har denna möjlighet.
- Ett Islamiskt ekonomiskt system förbjuder också all form av sociala och ekonomiska
förmåner som diskriminerar mellan olika grupper av människor. På detta sätt kan inte ett klass
system uppstå. Om någon till exempel skulle få fri sjukvård bara för att denne är president och
en vanlig arbetare måste betala för behandling, skapas ett klass system och därför är sådana
förmåner inte tillåtna.
ser vi att alla dessa principer accepteras på ett naturligt sätt. Kanske är det därför vi idag sett
att både socialismen och kapitalismen tvingats söka sig mot en mer återhållsam position.
Grunden för systemet
Detta var lite om de egenskaper som krävs i en Islamisk ekono
mi. Om vi nu blickar mot den
grund som Islam lägger fram för oss i syfte att överhuvudtaget kunna etablera ett ekonomiskt
system där rättvisa för alla råder, kan man nämna ett antal punkter.
A. Den första och kanske viktigaste punkten av dem alla är att det sanna ägarskapet tillhör
Gud. Om vi förstår att de naturresurser vi lagt beslag på och de pengar vi spenderar i själva
verket inte är våra kapital, utan Guds kapital, kommer det vara mycket enklare att kunna
upprätthålla ett Islamiskt system. En människa som helt och hållet i samtliga aspekter av sitt
liv spenderar sina pengar med tanken på att detta är Guds pengar och att dessa pengar bara är
ett lån eller en prövning, kommer att vara motsatsen till en kapitalist, som främjar ägandet.
Baserat på detta är kapitalismens kärna ämnad till att motsätta sig Gud och neka Guds
ägandeskap. Kanske är det därför en del konspirationsteoretiker menar att kapitalismen i
själva verket är ett sataniskt system?
B. En annan viktig punkt är att förmå människan underkastad Gud, och sträva efter
etablerandet av ett samhälle baserat på dyrkan. Med denna grund kommer människan att
sträva efter att spendera naturresurser och uppfylla plikter i syfte att tjäna Gud, inte i syfte att
tjäna sig själv.
C. Islam har även skapat en etisk plan för etablerandet av ett perfekt samhälle, där andan av
samarbete, ansvar, muslimskt brödraskap, uppoffring, fromhet och medlidsamhet verkar.
Genom denna plan kommer människan att föredra generositet framför ekonomisk frihet, på
det sättet att ”jaget” inte längre är i centrum för människans strävan.
Det finns många fler grunder som Islam lagt fram i syfte att skapa ett sunt ekonomiskt system,
men med avseende på att tiden rinner ifrån oss räcker det så här. Om ni önskar läsa mer om
detta kan ni kontakta mig så ger jag er källan för detta underlag.
Förhållandet mellan Islamisk ekonomi och andra system
Som i kanske förstår, finns det en gyllene länk mellan samtliga av Islams olika system, och
det ekonomiska systemet är inget undantag i detta avseende.
Som vi kan se, så smälter det ekonomiska systemet till exempel ihop med det Islamiska
rättssystemet där wali al-amr (dvs. den Islamiska statens ledare) på grund av sin ijtihad i
egenskap av den muslimska nationens bästa gör vissa utlåtanden och fatwor.
Det ekonomiska systemet smälter även samman med systemet av dyrkan. Zakat och khums är
ju till exempel två typer av finansiell dyrkan. Olika finansiella termer såsom ränta och ocker
är ju två typer av förbjudna handlingar som direkt kan kopplas till systemet av dyrkan.
krigsbyte etc.
Avslutning
En sak vi dock inte för glömma syskon är att detta system må vara perfekt och mest lämpat
för ett rättvist samhälle med klara och tydliga gudomliga mål, men det kan inte upprätthållas
om inte vi ändrar på oss.
Vi kanske bojkottar vissa israeliska produkter såsom Coca-Cola, Jaffa och Starbucks, men
samtidigt lever vi som ultrakapitalister och spenderar våra pengar hejvilt medan andra av våra
syskon har det svårt. Jag säger inte att ni nu skall sluta bojkotta sådana företag, utan jag menar
bara att vi måste vara konsekventa i vårt agerande. Bojkottar jag vissa företag måste jag även
bojkotta själva mentaliteten som ligger till grund för dessa företag och hela det västerländska
systemet.
Med hopp om detta vill jag avsluta med en frågeställning som jag vill att ni tar med er och
funderar över. I egenskap av detta kommer vi därför inte att ha någon diskussion idag, utan vi
får själva ta oss tiden att reflektera över följande fråga:
Vad kan jag som en simpel individ göra för att skapa en grund för etablerandet av ett
Islamiskt ekonomiskt tänkande och vilka medel har jag till mitt förfogande i syfte att
förverkliga detta?
Duaa Faraj …
Wa Salallah aleihi waala alihi ”atayibin ”altahirin!