Muharram 18: #2 Lyssnandet: vilka vi omger oss med, vad vi lyssnar på, hur det påverkar oss

Inledning

Vi lever idag i en värld där all världens information finns tillgänglig inom räckvidden av våra fingrar. Vi blir vänner med personer på andra sidan jordklotet, vi spelar TV-spel medan vi pratar engelska med människor från andra kulturer, vi tittar på andra program än vad svensk TV har att erbjuda, vi lyssnar på en massa olika podcasts, influensers som live:ar, snapchattar o instagrammar.

Vi lever i den digitala revolutionens andra epok. Den första, i samband med att internet kom, var textbaserad. Artiklar, med lite bilder, men framförallt text, lättillgänglig överallt. Wikipedia är en bra symbol för denna epok.
Men nu befinner vi oss i den andra epoken: med två kännetecken:
Samlingen, eller det som vanligtvis kallas sociala medier, och video. Du ser och lyssnar på betydligt mer saker idag än människan någonsin gjort, inte ens med TV:n.

Därför är lyssnandet så viktigt idag: för det formar oss, påverkar oss. Vilka omger vi oss med? Vad lyssnar vi på?

ـ الإمامُ عليٌّ (عَلَيهِ الّسَلامُ): فَفَرَضَ على السَّمعِ أن لا تُصغِيَ بهِ إلى المَعاصِي ، فقالَ عَزَّوجلَّ: «وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُم فِي الكِتابِ أنْ إذا سَمِعْتُم آياتِ اللّه‏ِ يُكْفَرُ بِها وَيُسْتَهزأُ بِها فَلا تَقْعُدُوا مَعَهُم حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيرِهِ إنَّكُم إذا مِثْلُهُم إنَّ اللّه‏َ جامِعُ المُنافِقِينَ والكافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعاً».
Imam Ali(A) sade, ”Hörselns plikt är att den inte ska användas för synd för Allah den Upphöjde har sagt: ‘Det har uppenbarats för er i Skriften att ni inte bör söka sällskap med dem som ni hör förneka och skämta om Guds budskap, om de inte övergår till andra samtalsämnen. Annars blir ni lika dem.” [Qur’an 4:140].[Nur al-Thaqalayn, v. 1, p. 564, no. 628]

Vetenskapen om lyssnandet

Vad säger vetenskapen egentligen om lyssnandet?
Den nutida japanske vattenforskaren Dr. Masaru Emoto skulle ta reda på om vatten, precis som snöflingor, också producerar kristaller när det fryses ner till is. Han började frysa ner vatten i -20C och fotografera dem med mikroskop. Iskristaller visade sig på fotona och alla hade olika sorters mönster beroende på från vilken flod de hade hämtats. Men den mest revolutionära upptäckten gjordes när Dr. Emoto spelade piano. Det visade sig att lugn och harmonisk musik och ljud påverkade vattnet positivt och orsakade att väldigt vackra kristaller formades. Bilder på kristallerna som påverkats av negativt respektive positivt ljud finns att se på YouTube och Dr. Emotos Peace Project hemsida.
Nu kommer vi till det intressanta. Människans kropp består av ca 70% vatten. Den mesta mat vi äter består till stora delar av vatten. Skulle vi kunna påverka vattnet vi dricker och vattnet inom oss själva på ett positivt sätt så den formar vackra kristaller och i sin tur påverkar oss positivt?

Ljud som ni alla vet är mekaniska vågor som utbreder sig i något fysiskt medium. När vi alstrar ett ljud vibrerar luften, denna vibration når vårt ytter öra som sätter våra tre hörselben i vibration vilket fortsätter och slutligen når hörselcentrumet i hjärnan där ljudet tolkas. Dr. Emoto menar att positiva ord strålar en positiv energi och vibration och detta ger vatten kristallerna en vacker form. Han säger vidare att man således ska prata med vattnet, att man ska förvara den i burkar med positiva texter. Han säger t.o.m att texten på cigarettpaket som skriver ”Rökning dödar” i sig är mer skadligt för oss än själva rökandet!

Så vad vill jag ha sagt med detta syskon?

Det vi lyssnar på formar oss! När Islam har påbjudit oss att lyssna på det goda och lämna det dåliga finns det en mening med det. 70% av våra kroppar är fyllde med vatten, och denna vattentäta kroppen i sin tur rörs av en 100% själ: så den påverkan som lyssnandet har, påverkar våra själar till 100% och formar våra kroppsliga vattenkristaller likaså!

Den Heliga Koranen säger:

”Illa bi dhikrollah tatmain…” > Lyssnandet lugnar hjärtat

Profeten(S) säger: ”Orden jag älskar dig lämnar inte en kvinnas hjärta”
= Lyssnandet har direkt påverkan på hjärtat

Imam Ali(A) i Ghurar al-Hikam:
May Allah have mercy on the servant who hears a ruling so he heeds it, is invited to the right path so he approaches it, and holds on to the guide so he is saved.
1ـ رَحِمَ اللّهُ عَبْداً سَمِعَ حُكْماً فَوَعى، وَ دُعِيَ إلى رَشاد فَدَنى، وَ أخَذَ بِحُجْزَةِ هاد

Lyssnandet

Vad lyssnar du på? Det finns en märkvärdig Hadith som jag ofta funderar över. Den säger:

”Man dyrkar den som talar, så om talaren pratar om bra saker så dyrkar man Gud, och om talaren pratar om dåliga saker så dyrkar man Shaytan.”

Imam Ali(A) säger också:
7. The listener is a partner of the speaker.
7ـ السَّامِعُ شَريكُ القائِلِ.

Det är kraftfulla ord. Tänk på dem och sätt dem i kontrast med vad du lyssnar på. Vilka ljud strömmar ur dina hörlurar? I vilken samling sitter du? I den samlingen, vilka ord når dina öron och i förläningen din själ?

Worshipping Satan the whole Life

An incident is narrated in Muntakhab al-Tawareekh. My mentor, Ustadh ‘Ali al-Haeri, told in one of his lectures,
“In a village of the Isfahan province a rustic villager was in the last throes of his life. The pious person of the village was requested to say the talqeen, or pronounce the creed to the dying person to repeat it. During the talqeen when the sick person said la ilaha illa Allah to bear witness to the Unity of Allah (S.w.T.), from a corner of the room a sound came – Sadaqat ‘abdi – ‘My creature says the truth!’ When the sick man said, ‘Ya Allah – O God!’ Then again the sound came from the same corner of the room, ‘labbayk ‘abdi’- ‘My creature I am here!’ The pious person asked, ‘Who are you that calls?’ The reply was, ‘I am the one whom this person had worshipped all his life! I am Satan!’
Yes! It is a fact that the man worshipped Satan his entire life. He was always responding to the call of Satan. His tongue spoke at Satan’s orders. His eyes saw things in response to Satan’s wishes. His heart responded to Satan’s wishes.

Onödiga diskussioner

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿١﴾ الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿٢﴾وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿٣﴾
DET SKALL gå de troende väl i händer; (1) de som ber med ödmjukt sinne, (2) som drar sig undan när de hör lättsinnigt tal, (3) (23:1-3).
I tafsiren av vad som menas med ”laghw”, översatt som lättsinnigt tal, säger Imam Ali(A): ”Allt det som saknar Guds åminnelse är laghw.”

Imam Ali(A) säger i en annan Hadith:
Train your ears to listen well and do not pay attention to that which does not increase anything useful for you by listening to it, for verily this corrodes the hearts and leads to dispraise.
6ـ عَوِّدْ أُذُنَكَ حُسْنَ الاِسْتِماعِ، وَ لاتُصْغِ إلى ما لايَزيدُ في صَلاحِكَ اِسْتِماعُهُ، فَإنَّ

Det är något annat som jag personligen har tränat och reflekterat en del på senaste tiden. Att förhindra onödigt tal, onödiga diskussioner att uppta min uppmärksamhet och distrahera mig, stjäla bort min fokus och min själ från det jag jobbar med.

Det finns så många onödiga diskussioner, kolla på Facebook, hur diskussionerna först i olika grupper, i Islamiska grupper, den hoppar till höger och vänster, folk kan inte uttrycka sig, dom skriver, du tar in, du blir upprörd, det stirrar upp ditt hjärta, du tappar fokus, du tappar lugn, du tar energin och riktar in den på kaoset, det tar av din tid, sen är du där, uttömd, i en diskussion du inte vill vara, utan energi, och allt känns meningslöst i slutändan. Det är inte byggt, det är inte designat för att vara lärorikt, det är designat för att sysselsätta och underhålla. Det är inte mina ord, Faceboks grundare Mark Zuckerberg sa själv för över 10 år sen, vårt mål är att al-Qaeda i framtiden ska bli upptagna med Facebook istället för att göra terroristattacker.

Musik

فَاجْتَنِبُوا الرِّجْسَ مِنَ الْأَوْثَانِ وَاجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ
Håll er på avstånd från den smutsiga [synden att dyrka] falska gudar och avhåll er från falskt meningslöst tal.(22:30).
The Arabic word ”Zoor” has several meanings which include falsehood and the musical expressions. According to Imam Ja’far As-Sadiq (a.s.) ”Vain words” means music. See how ‘Music’ has been joined in this Ayat with the pollution of idols”, only then you can appreciate the seriousness of the sin of Music.

Bland det dåliga lyssnandet nämns den dåliga musiken. Alltså en musik som är designad för att berusa ditt tillstånd, röra dina kroppsdelar till berusningen, få dig att drifta iväg i illusionerna, fylla dig med dåliga ord, dåliga budskap.

Imam Ja’far As-Sadiq (a.s) said, ”One who plays music in the house for forty days will be beset by a Satan named Fogander. Allah will cause that Satan to occupy each and every part of that person’s body. When this would happen then shame would depart from him and he would not care what he is saying nor what is being said about him. Then the Satan would blow unto him and after that his modesty would be completely destroyed. Then he would not feel ashamed even if the chastity of his women is being defiled.”

Nu i Muharram passa på med alla den azaa o latmiyyah som finns att gör ett substitut, ersätt det du brukade lyssna på med latmiyyah, med duaa eller bara med tystnad, se hur påverkar det dig? Gör ett experiment bara? Inte bara över en dag, över en lite längre period så du märker effekterna, säg fram till Arbain t.ex. Du kommer upptäcka nya röster, nya tankar, egna unika tankar, varför slösa bort dem med andra negativa eller dåliga tankar?

Lyssnande på Koranen

يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِي الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ﴿٥٧﴾
[10:57] MÄNNISKOR! Ni har nu fått ta emot förmaningar från er Herre och en läkedom mot det [onda] som bor i människors bröst, och vägledning och nåd för dem som tror.

Notera här att Koranen adresserar alla människor: att den här Koranen både är en shif’a och en rahma.

Vänskap

Vi har hittills nämnt två tydliga scenarion där lyssnandet tillämpas direkt: samtalen och diskussionerna, samt vilka melodier vi lyssnar på – om det är dom bra eller dåliga tonerna, dit haram musiken räknas som de dåliga tonerna medan Koranen, Duaa, latmiyyah och den bra musiken räknas som de bra tonerna.

Ytterligare ett viktigt område av lyssnande är vänskapen. Vem omger vi oss med? Valet av vän är extremt viktigt, extremt påverkande, för det avgör vem vi ger förtroende, öra till och lyssnar på.

The Prophet of Islam has said: “A man follows the faith, ways and habits of his friend.” Usul al-Kafi, v 72, p. 375

The Holy Prophet (S) said: ”Man is influenced by the faith of his friends. Therefore, be careful of whom you associate with.” Bihar-ul-Anwar, vol. 74, p. 192

‘Ali said: ”Avoid making friendship with transgressors and sinning persons because evil creates evil.” Bihar al-anwar, v 74, p. 199

Imam Zain ul Abidin told to his son, Imam Muhammad al Baqir:
“O My son Avoid acquaintance of five type of persons:
1. Don’t be friends with a liar. He will be like a mirage. He will trick you. When a thing is far, he will say it is near; and when it is at hand, he will say that it is very far.
2. Don’t make a transgressor and sinner your friend because he might sell you for as low a price.
3. Don’t make a stingy person your friend who may not help you in times of need.
4. Don’t make a stupid person your friend, lest he bring harm to you with his stupidity. It is possible that with all good intentions, he might bring harm to you with his foolish actions.
5. Don’t be friend with those who deprive their kin of their rights. Such persons are shorn of Allah’s Blessings and are accursed people. Usul al-Kafi, v 72, p. 376

Så vem är en bra vän?

En bra vän kan vara en som kompletterar dig. Om du är en feg person och han är modig, smittar hans mod dig. Därför är det viktigt för föräldrarna att planera på ett sätt att deras barn umgås med vänner med bra egenskaper som kan påverka barnet i rätt riktning.

Imam as-Sadiq (‘a) said: ”My most beloved brother is he who (makes me aware of) my faults.” Bihar-ul-Anwar, vol. 74, p. 282

En person som när han talar, påminner dig om det goda, som är en spegel, ärlig mot dig, som inte klankar ner på dig men inspirerar dig att bli bättre. Det här är väldigt svårt syskon. Jag har många vänner men jag kan räkna max 3 personer som jag har den här relationen med, och det är en stor välsignelse, hur många sådana vänner har du i ditt liv? Vilka väljer du att sitta med? Hur spenderar du din fredagskväll, din lördagskväll? Vilka personer följer du på Instagram? Med följa menar jag inte bara att följa, jag menar följa som i att du är ett ”fan”, dedikerad, påverkad av vad de säger och fotar?

Amr bil m’arof

Before leaving Madinah Imam Husayn made a will and handed it over to his brother Muhammad Hanafiya. In this will Imam wrote:”My mission is to reform the muslim community which I propose to do by amral bil ma’ruf and nahya anil munkar

= ena aspekten som det alltid talas om är påbjuda det goda, men den andra aspekten är att faktiskt lyssna, min roll som mottagare! Den är svårare! Att tåla, vara självkritisk och reformera istället för att direkt inta försvarsposition! Kräver ödmjukhet!

Varför lyssnar vi mycket på de som masserar våra egon, medan vi slår bort de som försöker trycka ut våra muskelknutor? Visst gör det ont när de trycker på de ömma punkterna, men om du slappnar av och tar emot, så befrias du och blir rörligare.

Hur Horr reagerade när Imam Hossein(A) kritiserade honom.

Zoheir var othmani, han undvek Imam Hossein(A), de var på samma resväg men Zoheir tältade på distans ifrån Imam Hossein(A) hela tiden. Men Zoheir lyssnade två gånger och det räddade honom från helvete till Paradis:
1. Han lyssnade på sin fru när han blev inbjuden till ett samtal med Imam Hossein(A) men ville inte gå (hon uppmuntrade honom).
2. Han lyssnade på Imam Hossein(A) i ett samtal som ingen vet vad som sades. På 2 minuter Imam Hossein(A) konverterade Zoheir från en flyende undvikande affärsman som tänkte på sitt liv o sin business till att bli fullkomligt förälskad i Imam Hossein(A), kom tillbaka o ville skilja sig för att hans fru inte skulle bli skadad eller förhindra honom!

Mitt syskon, hur lyssnar du på Imam Hosseins(A) kallelse?

Det sägs att efter Abbas(A) dog, som vi hörde om igår, så tittade Imam Hossein(A) bakom sig. Alla vår borta, alla vänner, alla släktingar, alla familjemedlemmar. Ingen var kvar. Den här Imamen(A) ropade, ”Hal min naseren yansorni?” ”Finns det någon kvar att hjälpa mig?”
Det sägs att alla hörde det här ropet på hjälp. Det ropet ekar än idag i malakot, i den andliga världen, den når våra själar, vi hör den varje Muharram, men sen, baserat på vår fokus och hängivenhet glömmer vi den sakta men säkert igen.
Nästa gång du står inför vägvalet att synda: kom ihåg Imam Hosseins(A) rop, kommer du lyssna?

Nästa gång du sitter i en samling med meningslöst prat, med baktal, med lögner, med att hitta fel hos andra, lyssnar du på Imam Hosseins(A) rop? För en ”Labbayk” = att säga ifrån, att byta ämnet, att ändra fokusen i samlingen, inte att skapa fiendskap med andra, men på ett smart mjukt sätt föra samlingen från mörkret till ljuset.

När Imam Hossein(A) ropade svarade en person. Den minsta lilla personen man kan tänka sig ska svara. Det var hans lilla 6 månades bebis Ali Asghar. Lilla Ali drog sig ur vaggan och trillade ner på golvet. Det var som om han sade, jag är här, jag lyssnar på dig O min far, O min Imam.

När Imam Hossein(A) tog ut honom på krigsfältet ropade han, O folk, ni vill döda mig men vad har denna 6 månaders gjort för synd, för brott? Skänk honom vatten så Gud må vara barmhärtiga mot er. Dom lyssnade inte syskon. Här jag ställer frågan igen, när Imam Hossein(A) ropar på dig nästa gång du är i en dålig samling, när du lyssnar på något dåligt, kommer du lyssna? Eller kommer du skicka tillbaka en pil på hans rop?

Du är en shia, du är en förlängning av Ahl al-Bait(A), det man förstår från hadither är att när en shia skadas, skadas Ahl al-Bait(A). I en Hadith sägs att såra oss inte genom era synder, för när du syndar, du skadar dig själv, du sårar dig själv och i förlängningen din Imam(A).

Du gillar kanske också...

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *