Muharram 18: #1 Kärlek till Ahl al-Bait(A), mötena, återkopplingen till ursprunget
Inledning
»Lyssna till vassflöjten när den berättar
hur den förtäljer om ensamheters kval:
Alltsedan jag blev avskuren och skild från vassriket
har min klagan väckt sorg i mannen och kvinnan.
Bröstet vill jag bit för bit slita itu
tills jag blottat smärtan i deras kärlekslängtan.
Vem som än vistas fjärran från sitt ursprung
åtrår sin egen återförenings stund.«
De årliga Muharram-samlingarna har ett syfte: Alla andra syften strömmar ur detta grundsyfte. Att flamma upp människans inneboende kärlek till Ahl al-Bait(A), att påminna, beröra och röra människan tillbaka till hennes ursprung.
Imam Sadiq(A) säger: ”O ibn Jundab! Säg till våra följare: Låt inte andra stigar och inriktningar distrahera er…”
Att vi befinner oss på en plats annan än Ahl al-Baits(A), om vi är vilsna i skogen, Profeten(S) kallar Imam Hossein(A) för ”Safinat al-nejat” – ”Räddningens farkost” – han och hans sorgesmånad är som en helikopter som lyfter oss upp ur den mörka skogen så vi hittar tillbaka till ursprungsstigen.
Kärleken till Ahl al-Bait(A) i Koranen
Kärleken till Ahl al-Bait(A) betonas starkt både i Koranen och hadither. För allt slit som Profeten(S) gjorde för muslimerna sade han i slutändan, som Koranen citerar:
قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَىٰ
Say, I do not ask of you any reward for it except the affection for [my] relatives. (Qur’an, 42:23)
Qurba i denna vers, betyder enligt både Shia och Sunni-källor, Ahl al-Bait(A). Mawaddat brukar lite slarvigt översättas som kärlek, men det betyder faktiskt en kärlek som ackompanjeras med lydnad.
Hadither om kärleken till Ahl al-Bait(A)
Vad är grunden till Islam?
Prophet Muhammad said:
لكل شئ أساس و أساس الإسلام حبنا أهل البيت
Everything has a foundation, and the foundation of Tslam is to love us, the Ahlul Bayt.6
Titta vad Profeten(S) säger, låt oss öppna upp meningen lite:
- Han säger ”HobbONA Ahl al-Bait”, ona = oss, kärleken till OSS = Profeten(S) är en del av Ahl al-Bait(A) = Ett svar till alla dom som säger att shia bara hållit fast vid Ahl al-Bait(A) och struntar i Profeten(S), Profeten(S) är en del av det!
- Vissa säger att grunden till Islam är bönen, men vad ska bönen ensam göra åt människan? Bönen själv lär inte människan hur hon ska vara i samhället, på jobbet, i hemmet, som förälder, som make osv. Dessutom har alla andra religioner också bön och andakt, det måste vara något annat, på insidan, som skiljer och manifesteras i bönen.
- Men är inte Tawhid grunden till Islam? Hur ska du förstå Tawhid, Guds enhet, Guds rättvisa, Guds förväntningar, Guds relation till naturen och människan? Du kan med aql och logik nå fram till Guds enhet och visdom, men därifrån kan du lätt missförstå Honom.
- Det enda som är kvar är Ahl al-Bait(A). Genom dem förstås Gud, genom dem fylls hjärtat och manifesteras i bönen och annan andakt, genom dem reformeras människan.
- De som säger att grunden till Islam är våld och hat borde läsa den här hadithen, där kärlek utnämns som grunden.
- Om kärlek är grunden innebär det att allt inom Islam också rör sig inom kärlekens kretslopp. Alla lagar, regler, påbud, förbud – allt grundar sig på kärlek.
Imam Ali said:
سمعت رسول اللّه يقول: أنا سيّد ولد آدم و أنت يا علي و الأئمة من بعدك سادة
أمتي۔ من أحبنا فقد أحب اللّه و من أبغضنا فقد أبغض اللّه و من والانا فقد والى
اللّه و من أطاعنا فقد أطاع اللّه و من عصانا فقد عصى اللّه۔
I heard the Prophet say, ’I am the master of Adam’s children, and you, Ali, and the Imams after you are the masters of my nation. Whoever loves us, has indeed loved God. And whoever dislikes us has indeed disliked God. Whoever accepts our wilayah has chosen God as his guardian. Whoever obeys us has obeyed God, and whoever disobeys us has disobeyed God.
Människans värde
Vad är en människas värde? Hur ska en människas värde avgöras? Enligt vilka kriterier? Vilken måttstock? Det är en djup och omfattande fråga men låt oss bara referera till en kort mening från Imam Ali(A) som hör till vårt ämne:
Han(A) säger, ”Människans värde motsvarar vad hon älskar.”
En person har stor kärlek till mat, så hans värde motsvarar maten, en annan älskar pengar, en tredje kvinnor, en fjärde makt osv. Vad är ditt värde? Vad har du för pris? Till vilket pris säljer du dig själv?
Den som älskar mat, han säljer sin själ för den godaste maten, även om den vore haram. Den som älskar pengar, säljer sin själ för att uppnå det även om det vore svarta pengar, okhumsade eller via förbjuden business. Den som älskar kvinnor, säljer sin själ för en glimt, för en närhet. Hur många politiker har vi inte sett som sålt sina själar för makt?
Den Heliga Koranen säger:
بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنفُسَهُمْ أَن يَكْفُرُوا بِمَا أَنزَلَ اللَّـهُ
”De har sålt sina själar i en usel byteshandel när de förnekar vad Gud har uppenbarat” (2:90)
Omar ibn S’ad, en av generalerna i Yazids armé och dessutom växte upp samtidigt som Imam Hossein(A) sade nej till mat, pengar, kvinnor men när det kom till makten över Ra’y, dagens Tehran, kunde han inte säga nej. Där säger han uttryckligen, ”Jag vet att dödandet av Hossein ibn Ali leder till Helvetet men vad ska jag göra, styret över Ray är för sött!”
Imam Hossein(A) svarade honom, och det var en en av Imamens(A) profetior, ”Du kommer inte ens få känna på vetet från Ray”.
Å andra sidan, en person som sade nej till maten, pengarna, kvinnorna och makten var Profet Yosof(A). Han sålde sin själ till Gud istället och Gud gav honom den bästa maten, Egyptens alla pengar, Egyptens vackraste kvinna Zoleikha och makten över hela Egypten.
Den Heliga Koranen säger:
نَّ اللَّـهَ اشْتَرَىٰ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ ۚ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ
[9:111] GUD HAR [slutit ett avtal] med de troende, enligt vilket Han i utbyte för deras liv och egendom lovar dem paradiset; de kämpar för Guds sak och dödar eller dödas.
Ett annat exempel är Imam Hossein(A) och hans följe. Imam Hossein(A) var förälskad i Gud och de var förälskade i honom, så ingen mat, inga pengar, inga kvinnor, ingen makt, ingenting kunde locka dom. Inte ens Paradiset, de ville ha Paradiset för att Imam Hossein(A) var i den, för de var redan i Paradiset då de var vid hans sida på Karbalas blodiga jord.
En av Imam Hosseins(A) följare, Abes ibn Abi Shabib kom ut på krigsfältet, de började kasta stenar på honom. Han sade, ”Tror ni jag är rädd för stenar?!”
Han tog av sig hjälmen, skölden, tröjan, slog sig på bröstet och skrek, ”Här kasta på mitt bröst! Tror ni jag är rädd för stenar?!”
Någon skrek ”Har du blivit galen?!”
Han svarade, ”Ja!! Kärleken till Imam Hossein har gjort mig galen!!”
Vad har du för värde min syster, min bror? Vad fyller du ditt hjärta med? Är det kärlek till något begränsat och litet eller något obegränsat och evigt? Koranen säger att Gud inte har placerat två hjärtan i människans bröst, både eld och vatten får inte plats, så hur värdesätter du dig själv? Vad är ditt pris? Till vem säljer du dig själv?
En person försöker köpa Imam Sadiqs(A) tjänare
En rik person kom till en av Imam Sadiqs(A) tjänar och sade till honom, ”Säg till Imamen att jag är redo att ge alla mina rikedomar för att köpa fri dig och ta din plats som Imamens(A) tjänare.”
Tjänaren gick till Imam Sadiq(A) och vidarebefordrade meddelandet. Imamen(A) svarade, ”Du är fri att gå men eftersom du varit i vår tjänst så länge ska jag ge dig ett råd: På Domedagen kommer Profeten att täckas av ljus, Imam Ali hålla fast vid honom, Ahl al-Bait kommer hålla fast vid Imam Ali och Shia kommer hålla vast vid Ahl al-Bait och tas dit Ahl al-Bait kommer att tas.”
När tjänaren hörde detta gick han till den rika mannen och tackade nej för erbjudandet. När han kom tillbaka gav Imamen honom tusen dinar som en kompensation för pengarna han hade nekat. (Bihar al-Anwar, vol. 50, s.87, kap. 5, hadith nummer 7)
Imam Ridha(A) försöker köpa en person
En person kom till Imam Ridha(A) och klagade över sin fattigdom. Imamen(A) svarade, ”Ok, ska vi ingå i en byteshandel? Jag köper en sak av dig och i gengäld erbjuder jag dig alla egendomar, rikedomar och tillgångar jag har.”
”Vad vill du ha?” frågade personen.
Imamen(A) svarade, ”Jag ger dig allt jag har, till priset av att jag köper din kärlek till Ahl al-Bait(A).”
Mannen tänkte en stund och svarade, ”Aldrig i livet.”
Imamen(A) sade, ”Då är du den rikaste personen på jorden!”
Guds kärlek till människorna
Den vackra här är att den som älskar Ahl al-Bait(A) kan vara säker på att hon är sedd och välsignad av självaste Gud.
Abu Basir rapporterar att Imam Baqir(A) sade:
إني لاعلم أنّ الحب الذي تحبونا ليس بشئ صنعتموه و لكنّ اللّه صنعه
”Jag vet att kärleken ni har för oss är inte orsakade av er själva, den är given av Gud!” (Bihar al-Anwar, vol. 5, s. 222, kap 9, hadith 4)
Alltså bara att du har den här kärleken i sig är ett tecken på att Gud bryr Sig om dig. En annan hadith liknar kärleken till Ahl al-Bait(A) vid guld, vars källa är nära Gud. (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 291, kap 24, hadith 2)
Således att älska Ahl al-Bait(A) är en gåva från Gud och då gåvor ges bara till vänner så är det ett tecken på att Gud älskar den som älskar dom!
Ömsesidig kärlek
Imam Sadiq narrates that, ”One day, my father and I entered the mosque of the prophet. People were sitting in groups in different spots. My father passed them without paying attention until we reached a group of people. My father stopped and said:
إني واللّه أحب ريحكم و أرواحكم
By God, I love your smell and your souls.’ Imam Sadiq added: ’They were all our Shi’as.'” (Bihar al-Anwar, vol. 64, s. 146, kap 18, hadith 95)
Gåendes på den raka vägen
En fråga uppstår här, vi alla älskar Ahl al-Bait(A), men hur mycket älskar vi dem? Finns det någon måttstock för hur vi kan mäta vår kärlek till dem(A)?
أثبتكم قدما على الصّراط ، أشدّكم حبّا لاهل بيتي
Profeten(S) säger, ”Den som är stadigast på den raka vägen bland er är den vars kärlek är starkast till min Ahl al-Bait(A)” (Bihar al-Anwar, vol. 8, s. 69, kap 22, hadith 16)
Titta på dig själv. Hur ser min vardag ut? När jag pratar, ljuger jag, svär jag, manipulerar jag, baktalar jag, blir jag arg?
Hur uppför jag mig på sociala medier? Har jag ett filter på mina ord eller jag gömmer mig bakom skärmen, spionerar och avfyrar missiler? Hur är min dyrkan, hur ser min bön ut på utsidan och insidan? Hur är min fokus? Vad fyller jag mina tankar med? Negativt eller positivt? Luktar det gudomligt eller rutten fisk?
Vi gör misstag, vi gör felsteg, ibland hamnar vi i perioder av motgång, svacka och torka. Men här är det vackra, att Gud vet om, och Han bjuder oss till ett möte som tänder gnistan igen och påminner oss om vårt ursprung.
ما أحبنا أهل البيت أحد فزلّت به قدم إلّا ثبّتته قدم أخرى، حتّى ينجيه اللّه يوم
القيامة
Profeten(S) säger, ”Om en person som älskar oss gör ett felsteg, i hans nästa steg kommer han att bli vägledd till Domedagen då Gud kommer att rädda honom.” (Durar al-Ahadith, 51)
Kom du till Muharram-majalis? Välkommen! Att du kom hit, att du lyssnade nu, att du tänkte på dina felsteg, det i sig är en vägledning, Gud vill rädda dig, Han väntar på dig, du har tagit felsteg men nu sitter du här, i dina nästa steg, när du går ut härifrån gå i Guds ljus, i Hans nåd, under Hans uppsyn, på den väg som ultimat leder till Imam Hosseins(A) närhet i Paradiset. Sälj dig inte billigt, ditt värde är gudomligt, det var Guds andetag som gav dig liv, det var kärleken till Honom och Hans vänner som fyllde, berörde och rörde dig hit, låt den kärleken strömma ut i dina handlingar och föra dig vidare som ett ljus genom mörkret, och som en sköld genom motgångarna.