Ånger – Att byta riktning

Inledning

Som vi hörde förra veckan så gick broder Feras igenom bönen.

Alla dessa år när vi har bett så har vi sagt innan bönen ”Qurbatan ilallah” vilket betyder att jag gör det för att söka guds närhet. Så många år som vi har bett och sagt dessa heliga ord, har vi kommit gud närmare? Om vi ber 5 gånger per dag och ber 265 dagar på ett år så säger vi Qurabatan Ilallah 1825 gånger på ett år. För varje gång vi har sagt det har vi kommit ett steg närmare?

Vad innebär det att vi kommer närmare gud? Är det så att du fysiskt kommer honom närmare, din kropp åker till honom? Eller är det så att din själ kommer honom närmare? Om den kommer närmre hur kommer den närmare?

Om bönen inte har gjort att man kommer närmare vad beror det på? Syskon, vår själ, vår Roh tillhör Allah(SWT) och Roh är den som fanns innan vi föddes, sen så sattes den i vår kropp, sen efter vi dör så kommer det vara den som lever vidare. Detta är inte dagens ämne men en av sakerna som ligger i själens natur är att den vill flyga, den vill flyga till gud, den vill inte tyngas.

Vad tyngas en själv av? Jo synder, synder är som vikterna på en helium ballong. Helium ballongen vill flyga upp, dess syfte är att flyga upp men tyngderna håller nere den på samma sätt som synderna håller vår själ nere.

För att kunna flyga och speciellt i vår bön så är första steget att utföra tawba, dvs ånger.

Vad är ånger?

Ånger är en av de egenskaperna som skiljer en människa med ett djur. Men vad menas med ånger? Är det att man säger Astahgfirullah rabbi waatu bouleigh”? Jag återvänder och söker tillflykt hos Gud och ber Honom om förlåtelse?

Det finns en skillnad mellan livlösa och livfulla, livlösa saker. De saker som inte har ett liv tex en sten, om någon närmar sig stenen eller om stenen träffar på ett hinder, kan den ändra riktning? Solen, månen, om en meteor skulle krascha med dom, skulle dom ändra riktning för att undvika kraschen?

Medan saker som har liv kan göra det. Om vi har en planta, och dess rötter växer och i jorden finns det en sten, då kommer roten att växa förbi stenen kan inte ändra riktning, om vi kollar en fluga som ni har försökt döda, om den sitter på en vägg, om ni försöker slå till den så flygen den iväg, den ändrar riktning, samma sak gäller andra djur.

Ånger är när en människa ändrar riktning men processen är mer komplex än så. För när en växt eller djur ändrar riktning så gör den det för sig själv, för att den ska överleva, men när en människa gör det så ändrar han riktning från sig själv. Du ändrar din själens riktning ifrån din nafs för att själen ska överleva, det blir en intern strid, en intern kamp.

Revolution mot en diktator är lättare, Varför? För folket ändrar riktning mot en diktator inte mot sig själv. Jihad Akbar, den stora Jihad är mot sig själv. Imam Khomeinis(RA) sa att först gjorde jag revolutionen inom mig innan jag lyckades med revolutionen i Islamiska republiken i Iran. Så vad betyder det? Att Imam Khomeini lyckades göra en svårare revolution först, ändra sin riktning så att han ska kunna strida mot Shahen och sen så lyckades han leda en revolution utåt.

Jag ska ta ett annat exempel, när min andra dotter tar min första dotters penna så blir det shafs mellan dom och Salihah kommer till mig och säger ”Pappa, hon tog mina pennor säg till henne”. Sakina säger ”Jag vill också leka med hennes pennor” sen blir det en konflikt. Jag som förälder, vad vill jag? Det första jag vill är att dom ska sluta fred, det andra jag vill är att dom inte ska hamna i en konflikt nästa gång för det gör ont i mig att dom blir ledsna, så jag vill att dom ska skärpa sig och ändra riktning. Om det inte hjälper att säga på ett snällt sätt så måste jag kanske vara strängare, men om dom förbättrar sig så är jag gladast, men målet är att dom ska ändra sig, förbättra sig, ändra riktning. På Samma sätt, gud vill, gud är mest nöjd över oss när vi förändras och förbättras.

I Samhället

Man ser i dagens samhälle att vi har flera samhällsproblem, såsom det nämndes av Broder Ehsan i föreläsningenför två veckor sedan så saknas gud och andlighet i livet i vår vardag och i samhället vilket leder till att andra saker fyller upp detta tomrummet såsom sociala medier, jobb osv. Även för oss, ok att vi har andlighet men hur mycket? Och hur mycket av just världen har vi? Vi behöver alla ändra riktning genom ånger.

Även västerländska forskare pratar om att ändra riktning. Man pratar då oftast om att om man förlorar ett jobb eller förlorar familjen eller något annat traumatiskt sker i livet så bör man ändra riktning för att må bra. Winstone Churchill som var Englands premiärminister på 1940 och 1950 talet i England och fick nobels litteratur pris 1953, han säger i ett citat ” för att vara ”perfekt” måste ha modet att förändras ofta. ” Dvs man måste rikta in sig mot att bli mer och mer perfekt. Det finns flera artiklar inom psykologin som pratar om olika steg för att förändra sig.

För att ändra riktning, för en uppriktig ånger vad behövs tror ni? Det behövs bara ett fåtal element i din kropp som är vakna, som rör sig, som vill åt rätt riktning. Dom som kommer kunna göra hela revolutionen i dig bara man lyssnar på dom, känner ni igen det? Ibland är man arg på någon men det finns någgot inom er som säger, nej jag gör fel, livet är för kort osv, en svag röst ibland. Men det räcker lyssna på den svaga rösten för att ändra riktning. Jämför detta med hur arabiska våren som hade sitt ursprung i en händelse som inträffade den 17 december 2010 i Tunisien då den arbetslöse akademikern Mohammed Bouazizi, tände eld på sig själv efter polisens beslag av hans grönsaksvagn i protest mot sina egna levnadsvillkor. Många tunisier kände igen sig i Bouazizis livssituation. Och protester ledde till att tunisiens ledare avsattes och det spred sig till andra länder och deras ledare avsattes. Det blev en kedje reaktion. Så vad får oss att vakna, att reagera?

Vad är denna kraften av tawba?

Vad är tawba? Det är att varje kraft har en reaktionskraft, ni kommer ihåg i fysik. Newtons tredjelag säger varje kraft har en reaktionskraft. Om jag tex studsar en tennisboll på marken så flyger den upp, hur högt den flyger beror på två faktorer.

  • Hur stor handlingen är ju större verkan. Så ju större synd det är desto större verkan har den på min själ och desto större ånger måste jag göra. Om vi kollar på amerikanarna som har varit i Iraq och härjat så ser vi att när dom kom tillbaka så hyllades dom som hjältar i landet, men all statistik visar att antingen så mår dom mentalt inte bra eller så har många av dom tagit sitt liv.

Ett annat exempel är Bishr ibn Artas. Han var en hemsk general i Muawiyas Armee. Han fick fria händer att döda, bränna och råna. En dag så åkte han till Yemen och dödade 2 små barn till guvernören, Guvernören var Imam Ali(A) kusin. På grund av sina gärningar så plågade hans samvete honom så mycket att han inte kunde tänka på något annat varken när han var vaken eller sov.
Omar Ibn Saad(LA) är med ett sådant exempel. Vi se i Mokhtar Naame serien att efter Karbala så blev Omar Ibn Saad blev mentalt sjuk och kunde inte längre fungera som en människa.

Så ju större synd, ju större brott desto större tawba, ånger behövs för att återställa det man har gjort.

2) Det andra som får tennisbollen att studsa är högt är min medvetenhet om hur högt jag studsar den. Det är därför för de som är högt andligt, Urefa och höga Ulema, så fort dom gör en liten synd, eftersom dom är medvetna så är det en stor sak för dom, dom ångrar sig djupt medan vi andra har inte den medvetenheten och därför så bryr vi oss inte heller. Shahid Mutahiri(RA) berättar att hans lärare, Hajj Mirza Ali Agha Shirazi(RA) besökte honom i Qom. Dom gick tillsammans till en samling där dom bästa poeterna läste poesi från Sa’di och Hafiz. Detta är ingen synd men för en A’rif så rekommenderas det inte att vara upp så sent på natten för sådana aktiviteter. Sahhid Mutahiri(RA) hörde honom säga ”Astghfirullaha Rabi Wa atu boilgh”. Aghga Shirazi var van att vakna 2 timmar innan Fajar bönen för att spendera egen tid med sin Herre, tackvare att han var upp så sent så missade han nästa dag att vakna så tidigt.
Ni ser, ju renare hjärta desto blir mindre och mindre synder eller fel en stor sak. Om man jämför det med en spegel som är helt ren och skiner. Minsta lilla dammkorn kommer synas. Men på en dammig spegel kommer inte det lilla dammkornet synas utan kommer smälta in med det andra dammet. Profeten(S) var i en samling en dag och sa i ånger flera gånger ”Jag känner spår av mörker på mitt hjärta och varje dag så ångrar jag 70 gånger”

Men om vi kollar på oss som begår synder varje dag och ibland stora synder och ens inte lägger en tanke på dom.

Dröj inte med Tawba

En dag kom en person till Imam Ali(A) och frågade om råd, det första rådet Imam Ali(A) gav honom var att den som längtar till nästa värld men inte gör något åt det. Om vi tänker oss vi, vill vi inte till paradiset? Är det inte ultimata målet som vil vill uppnå? Men vad gör vi åt det?
Det andra rådet var att ”Var inte en av dom som känner att det är nödvändigt med ånger men dröjer med det” För det som händer är det vi sa om spegeln, det samlas damm och sen blir det tjockare och tjockare och sen blir det ett fett lager, sen kanske det blir mögel som börjar växa och sen kanske det kommer kackerlackor för dom trivs bra där och tillslut får man slänga hela spegeln.

Rumi berättar en historia att en dag hade en man planterat en buske som var i vägen av människor. Han bads att ta bort den men han dröjde på det. Vad hände? Busken blev större och större, grenarna blev tjockare, rötterna växte djupare och det började växa taggar på dom. Inte bara det, mannen blev äldre och äldre.
Det är samma sak med våra synder, ju äldre vi blir desto svagare blir vi och att ändra på sin väg, sina vanor, sina synder blir svårare och svårare. Våra lärda säger att inte bara att man ska dröja en dag, inte ens en timma eller en minut.

Rådet vi får av våra lärda är att det gäller inte bara bönen utan även att man ska utföra ånger innan man reser till Hajj, be alla om förlåtelse som ni kanske har upplevt, speciellt nu för tiden då man får massa sms och what app meddelande. Men de lärda säger att man även ska ångra sig innan man läser koranen, innan man till och med går till en föreläsning. Ju lättare själen är desto högre lyfter den.

En dag kom en person till Imam Ali(A) och sa att han vill ångra sig. Imam Ali(A) insåg att mannen var inte var seriös, och Imamen frågade honom, vet du vad sann ånger är? Det är en handling som upphöjda skapelser är värda, det är ett heligt sinnestillstånd, som får dig att känna att gud har skänkt dig hans nåd, och att du är omgiven av änglar. Du blir av med din egoism, och du känner dig ren.

 

Vänd er till er herre om ni vill visa ånger. Allah(SWT) har sagt i den heliga koranen:

[39:53] SÄG [Muhammad] till Mina tjänare: ”Om ni har gjort orätt mot er själva genom att överträda [Mina bud], misströsta då inte om Guds nåd. Gud förlåter alla synder; Han är Den som ständigt förlåter, Den som ständigt visar barmhärtighet!”

Imam Sajjad(A) säger i en av sina Dua ”Min Gud, Min mästare, när jag tittar på mina synder så överväldigas jag av rädsla, men när jag tittar på din nåd så fylls jag med hopp, Jag befinner mig ständigt mellan rädsla och hopp”

Om vi blickar tillbaka till natten innan Ashura, Omar Ibn Saad(LA) hade planerat att atckera Imam Hossein(A) läger natten innan Ashura. Så Imam Hossein Bad Hazrat Abbas att prata med dom att förlänga slaget tills nästa dag, och för att dom inte skulle tro att det var svepskäl. Han sa ”Kära bror, gud själv vet att jag älskar tillbe honom, och som min sista natt i mitt liv så är jag mer ivrig att få spendera den i ånger och fråga efter Hans förlåtelse”

Ett annat exempel som vi oftast hör under azaa dessa 10 nätter är om Hurr ibn Yazid Riahi, Han var en befälhavare för fienden, inte vilke befälhavare som helst utan den modigaste. Han var den som hade stoppat Imam Hossein(A) och ni har hört historien. Men när han insåg sanningen och då han hade valet mellan helvete och paradiset så hur ångra han sig? Han la sin sköld bakåt som en symbol på fred och han kom till Imam Hossein(A) i vilket tillstånd? Han darrade som ett löv. Mina syskon, att en sådan brutal person som är en så modig krigare darrar är inget som sker om det inte kommer från hjärtat, för det var hans hjärta som darrade av ånger.

Finns en jättevacker Hadith som säger ”Ånger av en syndare är mig mer kärt än glorifierade glorifiering av mig” och resultatet är att allt smakar sött, bönen smakar sött. Har ni känt ibland att man ber och den inte smakar något men vissa dagar så sitter man bara där i tårar? Vissa dagar så vill man inte be snabbt och lusten inte är så hög och andra dagar så väntar man bara på att den ska infalla? Inte bara det, utan ju mindre synder man har så smakar allt sötare, livet smakar sötare, man ser guds barmhärtighet i varje skapelse, man ser guds välsignelser över allt, var man än vänder sig, och vet ni vad resultatet blir? Resultatet blir att man syndar mindre, man tittar mindre på olämpliga saker, man baktalar mindre, man ljuger mindre, vet ni varför? För då börjar livet smaka beskt igen. Sp det blir som en positiv spiral, ju renare man är desto sötare smakar det och desto mer sött vill man att det ska smaka, så man stiger mer och mer och håller sig borta från synder och fel mer och mer.

 

 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *