Utanförskap
Har du någonsin känt en tomhet? En längtan? En känsla som hur mycket du än försöker inte kan tysta? Har du någon gång känt dig utanför? Fastän du är bland vänner och familj? Fastän du går bland människor? Att det är något som saknas i ditt liv? Att det är ett tomrum i ditt hjärta?
Utanförskap
Ehsan Malmö – 3/4-2011
I Guds den Nåderikes den Barmhärtiges Namn
Inledning
Har du någonsin känt en tomhet? En längtan? En känsla som hur mycket du än försöker inte kan
tysta? Har du någon gång känt dig utanför? Fastän du är bland vänner och familj? Fastän du går bland
människor? Att det är något som saknas i ditt liv? Att det är ett tomrum i ditt hjärta?
Den persiska poeten och Arif:en Jalaludin Rumi inleder sitt mest kända poetiska verk Mathnawi med
att beskriva just denna känsla av längtan.
Lyssna på vassens sång
hur den klagar över separation:
"Ända sedan jag skildes från min vassbädd
har min sorgliga sång fått män och kvinnor att gråta.
Jag söker de hjärtan som är rivna av separation
för endast dom förstår smärtan av denna längtan.
Vem som än skiljs från sitt hemland
Längtar efter dagen då hon återvänder."
(Första biten ur ”Vassflöjtens sång”)
Detta är en känsla som alla människor flera gånger i sitt liv känner; oavsett om de är rika eller fattiga,
glada eller ledsna, ensamma eller i sällskap. Som troende känner du denna känsla av utanförskap och
hemlängtan ännu oftare.
Varför uppstår denna känsla?
Men varför denna känsla? Varför uppstår den? Varför känner jag den trots att mitt liv verkar
fullbordat?
Rumi besvarar denna fråga redan i början av sin dikt. Vassen skiljs från vassbädden och det orsakar
hennes längtan tillbaka. När en del skiljs från det hela uppstår en känsla av separation och
utanförskap. När barnet skiljs från föräldrarna uppstår denna känsla av tomhet; att något saknas i ens
liv.
Alla vi är skapade av Allah; vår existens har strålat ut från Allahs Absoluta Existens. Men sedan sattes
vi i denna fysiska värld och känslan av separation och hemlängtan uppstod. I en tid, före våra liv, i
vårt skapelsetillstånd, var vi i Allahs närvaro och sedan separerades i denna värld. Detta orsakar att vi
får en hemlängtan, en känsla av utanförskap. Som troende känner vi den oftare då vi påminns om
vårt ursprung och hem oftare och vi inser denna världs brister mer.
När någon dör, vad brukar man säga? ”Inna lillah wa inna ilayhi rajeon”. Det kommer från Koranen,
från Surah Baqara, och det betyder ”Vi tillhör Allah och till Honom återvänder vi”.
Vi kom därifrån och vi ska tillbaka dit.
Rumi säger också: ”Till slut tröttnar hjärtat på allt utom själens resa till Gud.”
Och det är av samma anledning som hemlängtan till Allah inte kan ersättas med rikedom, med
kläder, med hus, med bilar, med pojkvänner och flickvänner eller annat. Dom sakerna är som droger,
som Koranen kallar det ”fitnah”, som får dig att glömma Allahs Heliga Närvaro och bli upptagen med
denna värld, men dom läker inte din smärta.
Om du får en kniv i bröstet får du smärta. Om du proppar i dig massa Alvedon och morfin slutar du
känna av smärtan; men det innebär inte att du slutar blöda eller att du har en kniv i bröstet. På
samma sätt läks inte din längtan i ditt bröst av rikedomar, den får dig att glömma din längtan men
förr eller senare kommer den till ytan igen. Det är en av orsakerna till varför en del rika människor
som verkar ha det hur bra som helst ändå begår självmord.
Synder verklighet
Ni alla har hört berättelsen om Profeten Adam(A) flera gånger. Till skillnad från dom kristna och våra
Sunni syskon anser vi inte att Adam(A) syndade utan att han gick en omväg. Vad säger den Heliga
Koranen?
Återigen i Surah Baqarah säger Allah:
[2:30]
[2:30] OCH SE, din Herre sade till änglarna: "Jag skall tillsätta en ställföreträdare på
jorden."
Allah säger detta innan Han ens skapat Adam(A). Vad betyder det? Det betyder att Allah redan innan
människans skapelse hade bestämt att människan är till jorden, inte till himlen. Så oavsett om
Adam(A) hade ätit från trädet eller inte hade han lagts på jorden. När någon syndar så straffas
personen med Adam(A) straffades aldrig, han sattes på jorden vilket han ändå skulle gjorts om han
inte hade ätit! Omvägen låg i att han kom dit lite i förväg eftersom han missförstod Allahs kommando
och trodde att Allah menade att han inte skulle äta av just det trädet, men ett annat träd av samma
sort gör inget.
Hursomhelst vad händer när han hamnar på jorden? Profet Adam(A) gråter sönder sig av ånger. Han
får ärr under ögonen av alla tårar. Titta vilken älskare mina syskon, vilken intensiv och extrem kärlek
till Allah. Profet Adam(A) ska skiljas från din Herre men med ett litet missförstånd skiljs han några
minuter tidigare än vad som var bestämt; över denna lilla tid gråter han i ånger.
Vad vill jag ha sagt med det här? Jag vill säga er mina kära syskon, mina älskade syskon, att allt i
denna värld som inte görs för Allahs skull ta bort er lite grann från Allahs närhet och den här känslan
av utanförskap och separation stärks lite grann. Och allt som görs för Allahs skull tar er lite närmare
Allahs närhet.
Detta är vad synd handlar om. Det som är haram det skadar dig för det första, skadar din omgivning
för det andra och för bort dig från Allahs närhet. Detta är syndernas verklighet. När du för ett
ögonblick tittar på en snygg tjej eller kille; i det ögonblicket har du glömt Allah och Hans skönhet.
Nu kanske vissa protesterar: men om jag lyssnar på exempelvis musik minns jag Allah mer. Men detta
är en illusion min vän. Om musiken är av haram sort är det en synd; om det är en synd innebär det
att den är skadlig för dig fastän verkar god. Om jag tar smutsigt vatten och blandar den med saft
tycker du att det smakar gott och det släcker din törst, men vattnet är smutsigt och en vecka senare
blir du magsjuk utan att förstå varför.
Därför säger Profeten Mohammad(S): ”Ska jag informera om er sjukdom och ert botemedel? Er
sjukdom är synder och ert botemedel är ånger (tawba)”.
Varför separation?
Nu uppstår en fråga här: varför skildes vi från Allahs närvaro och närhet från första början? Varför
ville Allah sätta oss på jorden när Han visste att vi skulle få denna känsla av hemlängtan?
Om vi återgår till exemplet med föräldrarna och barnet; varför väljer föräldrarna att lägga barnet på
dagis eller i skolan? De vet ju att det kommer leda till längtan och separation. Så varför? För barnets
skull, för att barnet ska utvecklas. Föräldrarna ger barnet ett uppdrag, dom säger: ”Mitt älskade barn,
gå till skolan, gå och utbilda dig” skulle det varit blatte föräldrar hade dom säkert sagt ”gå och bli
doktor eller ingenjör”. Barnet får ett uppdrag. Sen är ett upp till honom om han pluggar eller väljer
att hamna i gäng, skolka, gå med dåliga kompisar och förstöra sin framtid. Då har han både svikit sig
själv och sina föräldrar. När han sade till dom att han älskar dom var denna kärlek inte stark nog i
handlingen för hans kärlek till cigaretter och fester och tjejer och mobbning och alkohol var starkare
än hans kärlek till sina föräldrar.
Fallet med Allah och människan är liknande. Allah placerar människan i en skola som kallas Dunya,
världen. Människan får ett uppdrag, att bli en gudo
mlig ambassadör, att ta hand om världen och
varandra. Sedan väljer människan om hon tar vara på sin utveckling eller om hon springer efter
synder och går bort från sitt mål istället. I det fallet är människans kärlek till lek och synd starkare än
till Allah.
Ånger
Det är här som ånger också kommer in i bilden. Ånger är ett resultat av känslan av separation hos
människan. När människan gör fel och avviker från den rätta vägen får hon ångest, hon ångrar sig för
hon vet att hon har gjort fel och hon känner separationen starkare från Allahs närhet. Den här ångern
driver henne att komma närmare Allah och tillbaka på spåret.
Om du sårar en vän känner du hur er relation förstörs, hur ni skiljs åt. Men eftersom du älskar din vän
ångrar du dig, går köper honom en present och säger förlåt ångern gör så ni försonas igen. Men en
del fortsätter att synda och synda och synda till den här känslan av ånger dör ut. Den sortens
människor blir som Saddam eller som Qaddafi som kan avrätta sitt eget folk och sedan gå och äta
mat utan att bry sig. Den värsta sortens människa är den som inte känner ånger. Han är helt död på
insidan.
Utanförskap
Men vi har det motsatta också. Ibland känner man utanförskap inte för att man syndat, men för att
man gjort något bra. Exempelvis: Man tar på sig hijab men känner att man inte är som dom andra,
man känner sig utanför och ensam. Man går inte på festerna i skolan och känner sig utanför och
ensam. Börjar man jobba skakar man inte hand och känner utanförskap. Denna utanförskap mina
syskon är en helig utanförskap eftersom den är för Allahs skull och den driver er mot Hans närhet.
Den visar så vackert hur avskild och hjälplös du är! För om du tar av dig hijaben smälter du in bland
dom andra, men du mår inte bra för du vet att det är fel. Så du tar på dig den, men då är du inte som
dom andra. Men eftersom du inte har kommit tillräckligt nära Allah heller känner du dig ensam och
hjälplös. Varför? Eftersom Hijab, bönen, att avstå från alla synder osv allt det här är till för att föra
dig närmare Allah. Du ska tillbaka till ditt ursprung, du ska nå helheten.
Tänk dig att du har en supersnygg Ferrari-bil. Du sätter dig i den varje dag, men du kör inte den. Vad
har du för nytta av den då mer än att den skyddar dig mot regn? Då kan du lika bra använda ett
paraply, du behöver inte en Ferrari för det. Ferrarin uppfyller sitt syfte när du kan röra dig med den.
Om du inte kör Ferrarin eller om Ferrarin inte har en motor vad ska du då ha den till?
Hijab, bönen, fastan allt i islam egentligen är som olika andliga sportbilar; det är Ferraris och
Lamborghinis och McLarens och Mercor och BMW:are som kan ta dig närmare Allah blixtsnabbt.
Men om du bara sitter i dem utan att göra något, har de inte hjälpt dig. Häromdagen såg jag
exempelvis en tjej på ett café som frågade vad som var gris i buffén för hon ville inte äta gris men
samtidigt var hon där med sin pojkvän. Hur går det ihop? Vissa har t.ex. Hijab men dom gör alla
möjliga sorters idiotiska saker. I sin Hijab baktalar dom, ljuger, flörtar, konspirerar, lyssnar på musik,
har pojkvän etc etc. Hind, Abo Sufiyans fru, hade också Hijab men vad för Hijab? Hon hatade
Profeten(S) så mycket att hon skar upp hans farbror Hamzas(A) lever och åt den rå i Uhud-kriget.
Samma sak är det med vissa som ber. Visst är det bra att du ber men bönen måste leda dig närmare
Allah och tvätta dig från synder. Om du blir smutsig och går och duschar går du inte och medvetet
smutsar ner dig igen. Men det är vad du gör om du medvetet går och syndar efter du bett, du slutar
inte med synden, du ångrar sig inte och du fortsätter. Först står du på bönemattan säger Allahu
Akbar framför alla änglar sen går du ut och spanar in alla tjejer.
En del tänker nu: men ok då har jag inte hijab då, jag slutar ber. Men hallå, det är ju tvärtom. Ta på
dig hijab och fortsätt be men försök förändra dig, sitt inte bara still i din Ferrar, kör den!
Iradah
Ni vet syskon; den här känslan av utanförskap är egentligen det första steget i människans andliga
resa mot Allah. I boken ”Ljuset inom mig” skriver Shahid Mutaheri att första steget är iradah, alltså
en känsla av utanförskap som leder till att människan vill återvända till sitt ursprung. Ibn Sina, känd
som Avicenna i väst, en av våra stora islamiska filosofer på 1000-talet skriver att iradah är ett begär
och en längtan som, efter att människan känt djupa känslor av utanförskap, ensamhet och
främlingskap, visar sig hos människan och motiverar henne att söka förening med Verkligheten; en
förening som får slut på alla känslor av utanförskap, ensamhet och hjälplöshet.
Resan är en cirkel
Men här uppstår ännu en fråga. Sa du inte Ehsan att vi var i Allahs närhet och sattes i denna värld och
därför längtar tillbaka till Honom? Jo det gjorde jag. Sa du inte att vi är som barnet som föräldrarna
lägger i skolan för att han ska utvecklas. Ja det stämmer. Men barnet återvänder ju aldrig till
föräldrarna; han blir ingenjör, skaffar sig villa, fru, Volvo och undulat och lever vidare med sitt liv. Så
hur återvänder vi igen till Allah då? Varför kan vi inte bara gå bakåt istället för framåt?
Aha! Shahid Mutaheri förklarar detta jättefint i Ljuset inom mig. Han säger att det är för att vår resa
till Allah inte är linjär, den är cirkulär. Vår resa till Allah är inte på följande sätt:
Start |———————————————————————————| Slut
Nej vår resa är på följande sätt: O
Vad betyder det?
Det betyder att vi börjar från en punkt; vår födelse. I takt med att vi utvecklas rör vi oss runt cirkeln.
Vi kommer längre och längre bort från startpunkten tills vi når halva cirkeln. Då är vi så långt borta
från startpunkten som det går. Men sen kommer vi bara närmare och närmare till vi slutligen når
slutpunkten som är startpunkten!
Vi är som droppar. Droppar avdunstar från havet. Blir till moln. Molnen flyttas av vinden. Sedan
börjar det regna. Dropparna faller ner på marken, skilda från havet. Dropparna växer, blir en bäck,
växer, blir en flod och slutligen rinner ut i havet igen.
Vi var i Allahs närhet men Allah satte oss i denna värld för att vi skulle utvecklas. Vi är i början av vår
andliga resa, därför känner vi utanförskap och separation. Men tar vi vara på känslan, utvecklas
andligt och kommer närmare Allah så kommer vi till sist att börja närma oss Honom mer och mer tills
vi slutligen förenats igen. ”Inna lillah wa inna ilayhi rajeon!”
Avslutning
SobhanAllah vad vackert. Vilken Nåderik och Kärleksfull Herre vi har! Tänk på det syskon, nästa gång
ni känner er utanför, tänk att det är ett SMS från Allah att det är dags nu Min tjänare; hur länge ska
du springa omkring när du hör hemma här? Börja med din andliga utveckling, sluta med synderna
och återvänd till Mig. Varje känsla av utanförskap som du får är en bekräftelse att Allah fortfarande
bryr Sig om dig och tittar på dig. Varför försöker du fånga andras uppmärksamhet? Varför söker du
andras bekräftelse? Du har kungarnas Konung som tittar på dig, du har de himmelska änglarna som
ger dig uppmärksamhet, så lämna denna
värld och sök Allah istället. I en Hadith Qudsi säger Allah:
O Adams son [barn]!
Minns Mig med ödmjukhet och Jag kommer att minnas dig med Mina välsignelser.
Minns Mig genom att bekämpa ditt ego och Jag kommer att minnas dig genom att
titta.
Minns Mig på jorden och Jag kommer att minnas dig i graven.
Minns Mig i välstånd och god hälsa och Jag kommer att minnas dig i fattigdom och
svårighet.
Minns Mig med sanning och renhet och Jag kommer att minnas dig i den upphöjda
himlen.
Minns Mig genom att vara vänlig mot fattiga och Jag kommer att minnas dig i himlen,
tillflyktsorten.
Minns Mig med underkastelse och Jag kommer att minnas dig med gudomlighet.
Minns Mig med genom att gråta och Jag kommer att minnas dig med nåd.
Minns Mig genom att lämna denna värld och Jag kommer att minnas dig genom
räddning i nästa värld.
Minns Mig i svårigheter och Jag kommer att minnas dig med en perfekt frälsning.