Imam Hassan Mujtaba(A)

Månaden Ramadhan är en månad där vi är bjudna som Allahs gäster. Men i mitten av denna månad fick Profetens(S) Ahl al-Beit(A) en ny gäst i hushållet. Den 15:e Ramadhan tredje året efter hijra anlände Profetens(S) barnbarn, Imam Alis(A) arvinge och Fatima Zahras(A) älskling Imam Hassan Mujtaba(A).
Ehsan Malmö – 14/08-2011
I Guds den Nåderikes den Barmhärtiges Namn
Inledning
Månaden Ramadhan är en månad där vi är bjudna som Allahs gäster. Men i mitten av
denna månad fick Profetens(S) Ahl al-Beit(A) en ny gäst i hushållet. Den 15:e
Ramadhan tredje året efter hijra anlände Profetens(S) barnbarn, Imam Alis(A) arvinge
och Fatima Zahras(A) älskling Imam Hassan Mujtaba(A).
Bakgrund
Imam Hassan(A) levde med sin morfar Profeten(S) i 8 år och med sin far Imam Ali(A) i
38 år. Därefter tog han över rollen som Imam i ytterligare 10 år innan han dog i
Medina år 50 efter Hijra då han var 48 år gammal och begravdes i Baqi.
Han fick totalt 15 barn. Sheikh Mufid har i sin Kitab Irshad listat namnet på 5 fruar
som var mödrar till 11 av barnen medan namnet på de kvinnor som var mödrar till de
andra 4 barnen inte står nämnt.
Födelse
När Imam Hassan(A) föddes svepte hans mor Fatima(A) in honom i ett tyg från
paradiset som ängeln Gabriell(A) hade kommit ner med och gett Profeten(S) och tog
sin nyfödda son till Profeten(S). Profetens(S) ansikte lyste upp av glädje och en fest för
hela stan anordnades, där alla stammar och familjer kom för att gratulera Profeten(S),
Imam Ali(A) och Fatima Zahra(A).
Profeten(S) läste, enligt tradition, Adhan i barnets högra öra, Iqama i hans vänstra och
frågade sedan Imam Ali(A) ifall han bestämt något namn. ”Hur kan jag namnge han så
länge du finns?” svarade Imam Ali(A), varpå Profeten(S) sade, ”Och hur kan jag
namnge han så länge min Herre finns?”. Då fick Profeten(S) en uppenbarelse att
namnge barnet efter Profet Haruns(A) förstfödde son, Shabbar, vars arabiska
motsvarighet blir Hassan. Hans titel är ”al-Mujtaba” som betyder den utvalde.
Karaktär
Hans skönhet
Kompanjonerna från den tiden rapporterar att den person som mest liknade
Profeten(S) i utseende var ingen annan än Imam Hassan(A) och det finns en orsak till
det.
Och det finns en orsak för det. Fatima Zahra(A) tog med sina två söner Imam
Hassan(A) och Imam Hossein(A) till Profeten(S) vid en tid då han led av den sjukdom
som slutligen dödade honom. Fatima(A) sade, "O Guds budbärare! Dessa är dina två
barn[barn]. Ge dem något i arv."
Profeten(S) svarade, "Vad gäller Hassan får han min form och nobelhet och vad gäller
Och det var verkligen så. När Profet Yusuf(A) föddes var han den vackraste människa
som någonsin funnits, ända till Imam Hassan(A) kom till världen. Dom säger att Imam
Hassans(A) skönhet jämfört med Profet Yusufs(A) är som solens ljus jämfört med
månens. Han var så vacker! Folk älskade att vila ögonen på honom. Det berättas att en
gång satt han vid vägkanten för att vila lite och genast började alla människor
omringa honom och bara stirra på hans skönhet så de täckte vägen, ända tills en
gammal man med en kärra kom och bad Imam Hassan(A) flyttade på sig så folket
kunde skingras och han kunde komma förbi!
Därför säger Urefa också att Imam Hassan(A) är manifestationen av Allahs skönhet.
Vad betyder det? Det betyder att om du samlar hela universums skönhet i en skål och
från den här skålen skulle forma en människa skulle den människan blivit Imam
Hassan(A). Så vacker var han.
Hans andlighet
Imam Jafar Sadiq(A) berättar att Imam Hassan(A) gjorde pilgrimsfärden till Mecka 25
gånger till fots.
Rawdhat al-Waideen rapporterar att varje gång Imam Hassan(A) gjorde Wodho inför
bön, började han skaka och blev blek i ansiktet. När han blev frågad om det svarade
han, ”Det är naturligt att den som förbereder sig för att stå i närvaron av tronens
Herre blir blek och börjar skaka av fruktan.”
När Imam Hassan(A) närmade sig dörren till en moské brukade han gråta ut, ”O Herre!
Din gäst är vid Din port. Syndaren har kommit till Dig. Förlåt mig mina fula handlingar
med Din generositet, O Du generöse!”.
Varje gång han mindes döden började han gråta och var gång han hörde om
Domedagen flämtade han efter luft så djupt att han svimmade.
Hans moral
En man på en häst kom till Medina från Syrien och frågade efter Imam Hassan(A). När
han fann Imam(A) började han svära och nedvärdera honom framför folket. Detta pga.
att i Syrien hade Muawiya hjärntvättat folket att Imam Ali(A) och hans familj var onda
människor.
Men Imam Hassan(A) stod bara tyst och artigt och lyssnade på hans glåpord. Därefter
tog han ett steg närmare och sade: ”Frid vare med dig! Jag tror du måste vara en
främling som precis nått vår stad. Om du behöver mat, kan vi skänka det till dig. Om
du behöver någonting, så kommer vi ge det till dig. Och om du skulle behöva ett
riddjur, ska vi ge dig en, och om du behöver vårt skydd, ska vi skydda dig.” Mannen
var häpen över svaret och efter att ha hört allt det började han gråta och sade ärligt:
”Jag vittnar till att du är Guds ställföreträdare på jorden. För bara Gud vet bäst vem
han ska lita på med sitt Gudomliga meddelande!”
Hans generositet
tillgångar tre gånger. När han blev frågad hur det kommer sig att han aldrig gör en
tiggare besviken, svarade han, ”Jag skäms över att inte hjälpa en behövande när jag
själv är i behov av Allah(SWT)”. Imam Hassan(A) gav ibland t.o.m. en sko eller sandal i
välgörenhet, medan han behöll den andre.
En gång ser Imam Hassan(A) att en person sitter vid ett bord och äter. Bredvid honom
sitter en hund som hungrigt tittar på. Mannen känner medlidande och ger av sig mat
till hunden som glatt glufsar i sig det. Imam Hassan(A) gillar verkligen denna gest så
han går fram till personen och frågar, "Vem är du?" Han säger, jag heter si och så och
är en slav till en och den personen. Imam Hassan(A) går då till ägaren och kommer
kort därefter tillbaka väldigt glad. Han säger, "Jag har pratat med din ägare och köpt
upp både hans hus och dig. Varsågod, här är nycklarna till huset, du må träda in i ditt
nya hus som en självständig fri man!"
Slaven tappar hakan och förstår inte varför. Imam Hassan(A) svarar, ditt medlidande
och kärlek för Guds varelser berörde mig så pass mycket att jag tyckte att du
förtjänade en stor belöning för det!
Slaven svarade, "Men det här har jag lärt mig från dig! En dag såg jag dig sitta och äta
ner en hund kom fram och tittade på dig sorgset varav du gav din mat till hunden då
du inte tålde att en hungrig tittar på medan du äter, fastän det är ett djur!"
Svältkatastrofen i Somalia
Sådan var Imam Hassan(A). Låt mig bara öppna en parantes här. Titta på vad som
händer i Somalia syskon.
Definitionen av svält är bland annat när två vuxna eller fyra barn dör av hunger varje
dag i en grupp på 10.000 individer och när 30 procent lider av akut näringsbrist. Just
nu är hela södra Somalia drabbat av svält. 3,7 miljoner somalier är i behov av
akuthjälp. Det är mer än 1/3 av Sveriges befolkning.
FN:s kontor för samordning av humanitär hjälp säger att hungerkatastrofen är den
värsta på 60 år.
Tio procent av barnen under fem år beräknas dö inom en elvaveckorsperiod.
Detta är människor vi pratar om, detta är våra syskon. I ett uttalande uppmanar
Ayatollah al-Udhma Lotfollah Safi-G
olpaygani muslimer att hjälpa de svältdrabbade i
Somailen. En av fastans syften är att minnas de fattiga, så minns dem med era böner
när ni äter och med er ekonomiska hjälp när ni fastar.
Khoja föreningen Koej nämnde i sin Ramadan Release att om man skänker 15 pund
(150kr) gör det att en familj med 4 personer får iftar för en hel månad.
Om Imam Hassan(A) hade den givmildheten mot en hund bör vi inte ha en gnutta av
det gentemot människor då? Om Imam Hassan(A) gav den stora belöningen för en
som visade generositet mot en hund var då säkra på att han även kommer
uppmärksamma ert bistånd.
Titta nu på al-Shabaab, den militanta Wahabi-rörelsen som makten i Somalia. I januari
tidigare i år hindrade dom mattransporter in i Somalia med ursäkten att "de inte ville
En ny FN-rapport beskriver hur al-Shabaab alltmer tar formen av en affärsrörelse.
Eller maffia, om man så vill. Vägspärrar finns överallt och den som vill distribuera
nödhjälp krävs på ”skatt”. Milisbefäl brukar kräva en första betalning på 10 000
amerikanska dollar för att släppa in en hjälporganisation på sitt territorium, följt av en
”registreringsavgift” på 10 000 dollar och därefter 1000 dollar per månad. Vanligtvis
kräver de också 20 procent av värdet på all mat och alla mediciner som passerar,
samt 10 procent på värdet av alla fordon.
Vad hände med ingen hjälp från kuffar? Så fort pengar kommer in i bilden förändras
allt. De säljer sina egna landsmän, sina egna barn och kvinnor för pengar i Islams
namn! Allahu Akbar vilken tvistad och förnedrande människosyn Wahabismen har.
Medan Shia Islam säger att du ska ge av dina egna pengar för att hjälpa djur säger
Wahabismen att du ska ta betalt för att hjälpa ditt eget folk! SobhanAllah. Dessa
Wahabier värdesätter inte ett hungrigt somalier barn lika högt som Shia värdesätter en
hungrig hund!
Källor:
– http://www.dn.se/nyheter/varlden/fn-svaltklassar-fler-omraden-i-somalia
– http://www.svd.se/nyheter/utrikes/islamistmaffia-utnyttjar-
svaltkatastrofen_6369286.svd
– http://www.dn.se/nyheter/varlden/miljoner-hotas-av-svalt-i-somalia
– http://www.dn.se/nyheter/varlden/svart-bista-somalier-trots-milisens-retratt
– http://www.presstv.ir/detail/192582.html
Imam Hassan(A) som kalif
När Imam Ali(A) blev martyr höll Imam Hassan(A) ett tal där han presentera sig själv
och vem han var och folket gjorde bay”ah och svor allians till honom.
När Mu”awiyah fick reda på detta skickade han två infiltratörer, en till Kufa och en till
Basra, för att konspirera mot Imam Hassan(A). Imam Hassan(A) tillfångatog dessa och
avrättade dem. Han skrev sedan att brev till Mu”awiyah och honom för att inte smida
planer och inte döda oskyldigt folk och att detta var ett tecken på att Mu”awiyah ville
ha krig vilket snart skulle ske.
Brevväxling skedde mellan Mu”awiya och Imam Hassan(A) och till sist i sitt maktbegär
samlade Muawiya ihop en armé på 60″000 som marscherade mot Irak för att kriga till
sig tronen åt Mu”awiya. Vid den här tiden hade ca 40″000 svurit att följa Imam
Hassan(A). Denna armé bestod av vissa av hans och hans fars sanna Shia, Khawarej
som var intresserade av att kriga mot Mu”awiyah på alla möjliga sätt, världsligt folk
som var ute efter krigsbyten, skeptiker och tvivlare samt folk från stammar som följde
sina stamledare utan någon särskild övertygelse.
Imam Hassan(A) var medveten om den svaga sammanhållningen i sin armé och
kallade till församlingsbön för att hålla ett tal och påminna soldaterna om vem han
var samt att lydnad inför honom var obligatoriskt. När Imam Hassan(A) hållit sitt tal
började folk titta på varandra frågandes och undra vad han menade med lydnad. En
del sade att han ämnar göra fred med Mu”awiyah och överlämna makten till honom så
de skrek ut "Vid Gud har denna man blivit en förnekare (kafer)!" och sedan
att de till och med tog hans bönematta och manteln han bar. Imam Hassan(A) bad om
sin häst och satte sig på den. Hans närmaste Shia och anhängare omringade honom
och skyddade honom från alla angripare. Men en av Khawarej vid namn Jarrah ibn
Sinan trängde sig förbi och fick tag i hästens tyglar. Han hade en yxa i sin hand och
skrek ut,
"Allahu Akbar! Du har blivit en polyteist liksom din far tidigare blev en polyteist!"
Därefter högg han Imam Hassan(A) med en yxa så hårt att bladet nådde skelettet.
Detta får man se väldigt vackert i början av Mokhtar-serien och hur Imam Hassan(A)
därefter tas till Madaen och får vila ut i Mokthars farbror, Sa”d ibn Mas”ud al-Thaqafis
hus som var utvald som guvernör av Imam Ali(A) och senare bekräftad av Imam
Hassan(A).
Av dessa 40″000 soldater som Imam Hassan(A) verkade lämnade i stort sätt alla Imam
Hassan(A) i sin girighet, korruption och feghet. Många av dem hade blivit mutade av
Mu”awiya, och Imam Hassan(A) lämnades med inte mer än 12 av hans sanna älskade
som var villig att kämpa för han. Detta är en av anledningarna till att Imam Hassan(A)
kallas för ”Ghareb al-Ghuraba”, främlingarnas främling.
Fredsavtalet med Mu”awiyah
Imam Hassan(A) insåg att den ända vägen att bevara den Sanna Islam av
Mohammad(S), nu när alla hans s.k ”kompanjoner” hade lämnat honom, var att skriva
ett fredsavtal som Mu”awiya hade föreslagit, men på Imamens(A) diktering. Avtalet var
följande:
– Mu”awiya ska styra enligt den heliga Koranen och Profetens(S) Sunnah.
– Efter Mu”awiyas död ska Imam Hassan(A) få styret, och om han är död ska Imam
Hossein(A) få det. Mu”awiya har ingen rätt att utse en efterträdare.
– Mu”awiya ska sluta förbanna Imam Ali(A) och förtrycka hans familj och Shia.
– Muslimer i det Islamiska riket (Syrien, Irak, Yemen, Hijaz etc.) ska leva i fred med
varandra och vara fria från förföljelse.
Mu”awiyah accepterade allt detta och svor att fullfölja av talet. Mu”awiyah fortsatte
sedan till han nådde en plats som heter al-Nukhayla. Det var på en fredag. Han
samlade folket och efter bönen höll ett tal där han sade:
"Vid Gud har jag inte kämpat mot er för att få er att be, eller fasta, eller göra hajj, eller
betala allmosa. Ni gör allt det redan. Jag kämpade för att få makt över er och Gud har
gett det till mig medan ni är motvilliga att lyda Honom. Sannerligen har jag begärts av
saker från Imam Hassan(A) och gett dem till honom. Men jag trampar på allt det med
min fot och hädanefter kommer jag inte att fullfölja något."
Mu”awiyah fortsatte sedan till Kufa och folk gjorde ba”yah och svor allians till honom i
flera dagar. Därefter gick han upp på minbar (predikarstolen) och nämnde vad Imam
Ali(A) hade tagit av honom (från styret) och vad Imam Hassan(A) hade tagit.
Imam Hassan(A) och Imam Hossein(A) var då närvarande. Imam Hossein(A) reste sig
för att svara Mu”awiyah men Imam Hassan(A) tog tag i hans hand och stoppade
"O du som nämner Ali! Jag är Hassan och min far är Ali! Du är Mu”awiyah och din far
var Sakhr (Abo Sofiyan). Min mor var Fatima och din mor var Hind. Min morfar var
Profeten och din farfar var Harb. Min mormor var Kharija och din var Futayla. Må Gud
förbann
a den som försöker nedvärdera vårt rykte och avlägsna vår nobelhet, som
föraktar vårt ursprung samtidigt som han själv har varit före oss alla i otro och
hyckleri."
Över Imam Hassans(A) brinnande svar började folk i moskén skrika, "Amin, amin!"
Imam Hassan(A) lämnade sedan Kufa för Medina.
Tvivel om fredsavtalet
Ett av tvivlen som reses mot Imam Hassan(A) är fredsavtalet med Mu”awiyah. Än idag
lever detta tvivel vidare bland muslimer. I Kuwait jobbar dom på en serie som är ett
svar till Irans Mokhtarnameh och som grundar sig just på fredsavtalet. Syftet med
serien enligt de själva är att neutralisera de förvrängningar av historien som gjorts där
de refererar till Mokhtarnameh. Med serien vill de visa en bild av att Imam Hassan(A)
och Mu”awiyah var kompisar och att Imam Hossein(A) gick emot Yazid som var den
tidens legitima kalif. Det finns flera inom Ahl al-Sunnas fanatiskare inriktningar som
har denna åsikt.
Men även bland Shia härjar tvivel. Jag har själv hört och sett diskussioner mellan Shia
där man i politiska frågor klassificerar passiva personer som Hassani och modiga
personer som Hosseini. T.ex ses Imam Khomeini som en Hosseini medan t.ex
Ayatollah Sistani är en Hassani. Men detta är fel. Orsaken till att Imam Hassan(A)
gjorde fred och handlade på ett sätt medan Imam Hossein(A) vägrade göra fred och
handlade på ett helt annat sätt har med omständigheterna att göra, inte med dom
som person!
Titta på fredsavtalet. Genom detta avtal kunde Imam Hassan(A) under de ca 10 år av
”fred” använda tiden till att sprida den Sanna Islam av Mohammad(S) och vägleda
tillbaka folket till den rätta vägen. Hatet mot Profetens familj(A) som Mu”awiya hade
spridit under 50 år omvandlade Imam Hassan(A) till kärlek istället. Varje gång någon
angrep Imam Hassans(A) Shia var Mu”awiyah tvungen att stoppa dem. På så sätt kunde
Imam Hassan(A) använda tiden att förbereda sina sanna älskare för Imam Hosseins(A)
revolution. Utan Imam Hassans(A) förarbete hade Karbala aldrig kunnat inträffa.
Genom fredsavtalet kunde också Imam Hassan(A) avslöja Mu”awiyas korrupta natur
som efter avtale inte höll någon av punkterna och hade bekämpad Imam Hassan(A)
bara för att få makt.
Martyrdom
Mu”awiya ville utnämna sin son, Yazid, som efterträdade men så länge Imam
Hassan(A) levde var inte detta möjligt då det skulle öppet strida emot fredsavtalet.
Mu”awiya bestämde sig därför att förgifta Imam Hassan(A). Han kontaktade Imams(A)
fru, Ju”da, och lovade henne 100″000 Dirham samt giftermål med Yazid vilket hon
accepterade. Ju”da var en fru som Imam Hassan(A) inte litade på, därför åt han aldrig
heller maten hon gjorde. Flera gånger försökte Ju”da förgifta Imam Hassan(A) men
plastade han in sin vattenskål på ett visst sätt så han visste om ifall någon hade tagit
bort plasten. Flera gånger nämnde Imam Hassan(A) att han skulle förgiftas av sin fru
men när folk frågade varför han då inte skilde sig svaade han,
"Hon har ännu inte gjort något brott och om jag kastar ut henne ur huset är det jag
som gjort fel. Vidare kommer hon då att använda detta som en ursäkt och säger att
Imamen kastat ut mig utan att jag gjort något. Mu”awiyah kommer inte låta mig vara
och hon kommer att fortsätta med sina försök maskerade under täckmanteln att vara
förtryckt av sin man."
En dag lyckas Ju”da få tag i ett extremt starkt gift. En droppe av detta giftet skulle
förgifta en hel sjö. Hon smörjer giftet på plasten och spår av giftet tränger igenom
plasten och hamnar i Imam Hassans(A) vattenskål. Den dagen var en väldigt varm dag
och Imamen fastade. När Imam Hassan(A) sedan ska bryta fastan och dricka vatten
blir han förgiftad.
Imam Hassan(A) kallade efter Imam Hossein(A) och berättade att han blivit förgiftad
många gånger men aldrig fått ett gift lika starkt som detta. Han sade att giftet var så
starkt att jag spytt upp en del av min egen lever. Han sade vidare, "Jag vet vem som
förgiftat mig och kommer klaga inför Gud om detta så låt personen vara och vänta på
det som Gud bestämmer."
Detta är en annan av anledningarna till att Imam Hassan(A) kallas "Gharib al-Ghuraba"
för medan alla andra män som genomgår svårigheter kan komma hem och söka
medlidande och tröst hos sina fruar var Imam Hassan(A) en främling även i sitt eget
hem.
Begravning
Imam Hassans(A) sista önskan till sin bror, Imam Hossein(A), var att ta honom till
hans morfars, Profetens(S), grav så han kunde på nytt svära sin trohetsed, och sedan
begravas hos in farmor, Fatima bint Asad(A). Men Imam Hassan(A) tillade, ”När du bär
min kista mot Profetens(S) grav kommer folk tro att du ska begrava mig där och de
kommer att bekämpa dig för det. Jag svär vid Gud min älskade broder, att du inte ska
spilla ens en droppe av ditt blod för min skull när de omringar dig.”
Och mycket riktigt efter att Imam Hassan(A) avlidit, bar Imam Hossein(A) hans kista
tillsammans med några av hans vänner (som även var följeslagare, bl.a. ibn Abbas).
Marwan med en grupp från Bani Umayya och hindrade Imam Hossein(A) att utföra sin
broders sista önskan.
Aisha hade anslutit sig till dem och kom ridandes på en åsna och sade till Imam
Hossein(A), "Vad är det mellan dig och mig att du ska tillåta någon som jag inte vill att
träda in i mitt hus?" (Enligt traditioner ska en Profet som dött begravs på platsen där
han dog och således är Profeten(S) är begravd i Aishas hus).
Marwan fortsatte: "Ska Uthman begravas i utkanten av Medina och Hassan bredvid
Profeten?! Det kommer aldrig hända så länge jag bär ett svärd!"
Ibn Abbas, som är en välkänd och lärd kompanjon med stor respekt bland både Shia
Hassan(A) utan att endast förnya trohetseden. Om Imam Hassan(A) hade velat bli
begravd vid Profeten(S) hade ingen av er kunnat stoppa oss men han var väl medveten
om denna plats helighet och ville inte att blod skulle spillas här.
Ibn Abbas gick sedan fram till Aisha och sade,
"Vilken korruption du för med dig! En dag på en åsna, en dag på en kamel! Vill du
släcka Guds ljus och kriga mot Guds vänner?!"
Kistan blev beskjuten av flertalet pilat och Imam Hossein(A) grät ut, ”Vid Gud, om min
broder inte hade sagt åt mig att inte spilla en droppe blod för att uppfylla hans
önskan, skulle ni sett hur Guds svärd skulle slagit tillbaka mot er!”
Imam Hassan Mujtaba(A), främlingarnas främling, vars s.k ”vänner” svek och lämnade
honom ensam, som inte fick begravas i frid, med en kista genomborrad av pilar,
begravdes utan att ens hans sista önskan uppfylldes att få ta farväl och svära sin tro
till sin morfar, Profet Mohammed(S), och han begrvvades vid sin farmor Fatima bint
Asad(A) i al-Baqis begravningsplats.